Az elmúlt kétszáz év ikonjainak eredeti fellépőruháin, jelmezein, kellékein, plakátjain, kép- és hangfelvételein keresztül elevenedik meg a dívák története a Magyar Zene Házában. A budapesti időszaki kiállítás a londoni Victoria & Albert Museumból érkezett hozzánk, május 18-tól - a nagy érdeklődésre való tekintettel - szeptember 29-ig látogatható. A most következő összeállításban elhoztam nektek a tárlat legizgalmasabb jelmezeit, valamint azokat a couture ruhákat, amelyek divattörténeti szempontból kifejezetten érdekesek.
Rihanna, Björk, Whitney Houston, Janelle Monáe, Tina Turner, Cher, Marilyn Monroe, Maria Callas, Edith Piaf, Ingrid Bergman és még sok más jelentős előadóművész személyes történetén – és eredeti fellépőruháin, jelmezein, személyes tárgyain – keresztül mutatja be a dívák történetét a Magyar Zene Háza időszaki tárlata, a Dívák & Ikonok című kiállítás.
A nagyszabású gyűjteményt a világ legnagyobb iparművészeti- és design múzeuma, a londoni Victoria and Albert Múzeum rendezte. Az eredeti helyszínen 2024. áprilisában zárt a tárlat, majd utazókiállításként először a budapesti Magyar Zene Házába érkezett, május 18-tól - a nagy érdeklődésre való tekintettel - szeptember 29-ig látogatható, a zárás után a világ több fontos múzeumába utazik tovább. Az egyedülálló kollekció átgondolt és izgalmas dramaturgiával kápráztatja el a hazai közönséget, miközben egy társadalom-és divattörténeti korrajzot is ad a női előadók világáról a XIX. századtól napjainkig. Az ünnepélyes exkluzív megnyitóra meghívást kaptam én is, így a tárlatról már egy helyszíni beszámolót olvashattatok ITT a blogon. Jöjjön a második rész egy kicsit más szemszögből!
A kiállítás egyik beharangozó videójában a Magyar Szent István-renddel és a Nemzet Művésze címmel kitüntetett, Kossuth-díjas magyar operaénekesnő, drámai szoprán, a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja, Marton Éva azt mondta, hogy "dívának csak a színpadon kell lenni, és nem az életben". A dívák világában mégis akad egy olyan híresség, aki a hétköznapi életben is ízig-vérig díva volt. Egy magyar színésznő, aki meghódította Amerikát, munkásságát 1958-ban Golden Globe-díjjal jutalmazták, majd csillagot kapott a Hollywood Walk of Fame-en. Legendájához kilenc - szerinte csak nyolc, mert "az egyik nem számít" - férj, jelentős vagyon, hatalmas ruhatár, óriási hírnév, befolyásos baráti társaság és persze számtalan elképesztően humoros tévészereplés köthető. Ő a világ egyik első és talán legnagyobb celebe ZsaZsa Gabor. A magyar díva története és jellegzetes ruhadarabja is helyet kapott ebben az izgalmas tárlatban:
ZsaZsa Gabor imádta ezt a piros ruhát, viselte vörös szőnyeges eseményen és a Special Report magazin fotózásán is. A 2016-ban elhunyt sztár özvegye, Frédéric von Anhalt a budapesti ORIGO Filmstúdióban kialakított Gábor Zsazsa Múzeumnak ajándékozta ezt a különleges Bob Mackie darabot.
Bár ez a gyapjúból, selyemből és csipkéből készült ruha úgy néz ki, mint egy igazi tizenkilencedik századi ruha, valójában egy színházi jelmez, amelyet Paola szerepére terveztek az „Angyalok párbaja” című filmben 1958-ban. Eredetileg a híres divattervező, Christian Dior készítette Edwige Feuillère francia színésznő számára, ám amikor Vivien Leigh átvette Paola szerepét a londoni produkcióban, ekkor újratervezték. Mire Leigh elvállalta a szerepet, Dior 1957-ben meghalt, így a jelmezt a londoni Bermans jelmezcég készítette el.
Érdekesség, hogy Christian Dior nagyon ügyelt arra, hogy a jelmezeket átitassa a megidézett kor - 1859-ben játszódik a darab -, ezért a részletei teljesen korhűek, ám mégis felfedezhetjük benne az 1950-es évek, a Dior-féle New Look utánérzetét is. Kényelmes, ugyanis Dior nem kényszerítette fűzőbe a színésznőt. Egy kabátot alkotott, amelybe beépített alakformálót helyezett el. Így kelt életre a fűzés illúziója anélkül, hogy ténylegesen akadályozná az előadót a gyors öltözésben vagy a mozgásban.
Issey Miyake a divattörténet egyik leginnovatívabb tervezője volt, aki a huszadik század végén és a huszonegyedik század elején az avantgarde divat legjobbjaként tündökölt. Ő volt az első japán divattervező, aki meghódította Párizst. A Budapesten bemutatott "Plastic Body" című munkája az 1980-as évek elejének kísérleti és szobrászati ruhadarabok sorozatából származik, az 1980-as ősz-téli kollekció záródarabja. Ebben az időszakban a designerek gyakran vizsgálták a test és a ruha kapcsolatát, ez a női test feltárását és ünneplését eredményezte. Gyakran innovatív vagy szokatlan anyagokat használtak, így készítette el Miyake a poliésztergyantával átitatott üvegszálakból öntött mellszobrot. A dizájn részletezi a női forma körvonalait, beleértve a mellet, a törzset és a köldököt, a derékrésznél lévő peplum szoknyává formálódik. Nincsenek pántjai vagy rögzítői, de mandzsettákkal hordták, belseje fekete filccel bélelt. 1982-ben Lisa Lyon női testépítőt Miyake alkotásában fotózta Robert Mapplethrope, a legismertebb viselője a jamaicai származású amerikai modell-énekesnő, Grace Jones lett. Jones ennek az alkotásnak az újragondolt verzióját a 2000-es évek elején is magára öltötte, azt Jean Paul Gaultier tervezte Issey Miyake nyomán.
Miyake 1983 és 1985 között az "ÚJ TEST" ünnepléseként a Bodyworks című kiállításán több színben is bemutatta ezt a műanyag mídert.
A hollywoodi csillogást a történelmi hűséggel ötvözte Theadora Van Runkle (1928-2011) amerikai jelmeztervező a bugle gyöngyökkel díszített smaragdzöld ruhában, amelyet Liza Minnelli részére készített 1977-ben. Az amerikai színész-énekesnő valódi istennőként tündökölt ebben a szettben.
Az Emmy- és Grammy-díjas amerikai énekesnő, rapper, dalszerző és fuvolaművész, Lizzo egy igazi camp stílusú ruhát adott a divatkiállítás anyagába. A világhírű előadó 2021. szeptember 25-én a New York-i Central Parkban megrendezett Global Citizen Live fellépése után viselte ezt a különleges darabot és az intézményesített rasszizmusra hívta fel vele a figyelmet. A „Don't Be a Drag, just Be a Queen” feliratú szalaggal átkötött műszőrme - műhermelin - ruha, amely a Viktor&Rolf 2021-es ősz-téli haute couture kollekciójának része.
A Viktor&Rolf Haute Couture 2021-es ősz-téli kollekciót a királyi családok új generációja ihlette. Az avantgarde művészi kivitelezéséről ismert Viktor Horsting és Rolf Snoeren holland tervezőpáros arra törekedett, hogy bemutassa a „megjelenés fenntartásának kétértelműségét", az emberi valóságot egy intézmény falai mögött. A divatnak, akárcsak a monarchiának, megvan a maga hierarchiája, az udvarai, a hatalmi szövetségei, a királyai és a királynői. A Viktor&Rolf rávilágít arra, hogyan válhat mindenkiből királynő, és hogyan viselkedhet mindenki királyként. Nem számít, ha a bundájuk műanyagból, az ékszereik gyantából, a ruháik pedig poliészterből készültek. Ez egy tökéletes szembeállítás a valódi és a hamis között.
Doja Cat figyelemreméltó vörös szőnyeges ruhadarabjairól sokat cikkez a nemzetközi sajtó. A Grammy-díjas amerikai énekes, rapper és dalszerző jellemzően jól átgondolt, humoros, ugyanakkor kemény társadalomkritikát hordozó szettjeit mindig hatalmas érdeklődés kíséri. A sztár 2022-ben a New York-i Rockefeller Center ikonikus Rainbow Roomjában megrendezett Daily Front Row Fashion Media Awards díjátadón egy különleges vállrésszel ellátott, csíkos Viktor&Rolf haute couture öltönyben jelent meg.
A holland Rolf Snoeren és Viktor Horsting a nők és férfiak közéleti szerepvállalására, a hatalomhoz való ragaszkodásra, na meg a politikusok túl szűk vagy túl laza viseletére, a testalkatukhoz egyáltalán nem illő ruhadarabokra hívta fel a figyelmet. Egy befolyással bíró, ám mégis torz képet mutató világ került terítékre a tervezőpáros gyűjteményében, amely igencsak meghatározza az emberiség jelenének és jövőjének alakulását. A félelmetesnek tűnő, vámpírokat idéző 2022-es őszi haute couture kollekcióról már olvashattatok a blogon ITT.
Az egyik személyes kedvencem Björk ruhája. A fekete-arany virágos kreációt 2019-ben Pierpaolo Piccioli tervezte a Valentino Pekingben bemutatott #VALENTINODAYDREAM haute couture kollekciójába. A világhírű énekesnő a 2021 novemberi reykjavíki előadásán viselte, kifejezve a kendőzetlen kreativitást és a művészi tehetség természetét. Érdekesség, hogy Jennifer Lopez ugyanebből a kollekcióból választott egy hatalmas masnival ellátott, fehér-zöld-arany nagyesélyit a 2020-as Golden Globe-gálára.
"Soha ne hagyd, hogy bárki a világon azt mondja neked, hogy nem lehetsz pontosan az, aki vagy."
Napjainkban senki sem határozza meg jobban a díva fogalmát, mint Lady Gaga. A világhírű énekesnő 2019-ben egy hatalmas uszállyal ellátott, puffos ujjú, vállpánt nélküli, babakék Valentino couture kreációban vette át a Csillag születik című film legjobb betétdalért járó Golden Globe-díjat. Ez a grandiózus estélyi kitűnően kifejezte Gaga lenyűgöző kreativitását és a sokrétű személyiséget.
A British Vogue 2021 novemberi címlapján viselte ezt a fűzős, mélyen dekoltált, kanárisárga Vivienne Westwood couture darabot Adele. Az Emmy-, Oscar-, Golden Globe-, valamint többszörös Grammy-díjas angol énekes-dalszerző ebben a hónapban egyszerre szerepelt a brit és az amerikai Vogue borítóján. Történelmi pillanat mindkét magazin életében a két fotósorozat, a két interjú, a két világváros - London és New York - a világ legnagyobb példányszámban eladott divatlapjának transzatlanti hatalomátvételéről és a női művészek XXI. századi erejéről tanúskodik. A címlapfotót Steven Meisel készítette Adele-ről.
A hagyomány szerint minden év májusának első hétfője a divatról szól a New York-i Metropolitan Múzeumban. Ilyenkor a világhírű színészek, zenészek, modellek, divattervezők és közéleti személyiségek gyűlnek össze az intézmény Museum of Costume Art részlegének - hivatalosan The Anna Wintour Costume Center - nagyszabású gáláján. A 2021-es esemény szeptember 13-án került megrendezésre, az “In America: A Lexicon of Fashion” tematikájára és a hozzá kapcsolódó nagyszerű kiállításra épült. Rihanna egy Demna Gvasalia által tervezett, fekete Balenciaga couture dresszben bevonul a vörös szőnyeges gálák történetébe. Az haute couture és a streetwear eklektikus keveredésében életre keltett szettjét mesés ékszerekkel és egy bohém Stephen Jones kalappal tette feledhetetlenné.
A 2018-as Met-gála a “Heavenly Bodies: Fashion and the Catholic Imagination” tematikájára és a hozzá kapcsolódó impozáns kiállításra épült. A katolicizmus ihlette tárlat vörös szőnyeges bevonulásán Rihanna egy gyöngyökkel és kristályokkal díszített Maison Margiela by John Galliano köntöst és egy Stephen Jones fejdíszt viselt. A világhírű énekesnő a katolikus egyház fejét, a pápát és a tekintélyes pozíciókat betöltő férfialakokat kívánta elgondolkodtató módon megjeleníteni, amikor női pápának öltözött. Minden kétséget kizáróan ez az haute couture alkotás a Dívák & Ikonok című tárlat talán legizgalmasabb darabja.
A díjkiosztó gálák történetének egyik legcsillogóbb ruháját Rihanna viselte. A Grammy-díjas barbadosi énekesnő ebben a teljesen áttetsző, 200 000 Swarovski kristállyal kirakott kreációban jelent meg a Council of Fashion Designers of America's (CFDA) Fashion Icon 2014 eseményen. Adam Selman tervező a hátat szabadon hagyó szettet hozzáillő kesztyűvel, fejfedővel és egy rózsaszín prémes stólával tette emlékezetessé. Az alkotást Diana Ross ikonikus meztelenruhái és Marilyn Monroe (1962-ben a "Happy Birthday, Mr. President"-et énekelte Kennedy elnök születésnapi ünnepségén) megjelenése ihlette.
"Soha nem leszel stílusos, ha nem kockáztatsz" - mondta Rihanna az újságíróknak, miközben a vörös szőnyegen sétált.
Cher és Bob Mackie divattervező kapcsolata legendás. Az amerikai designer az 1960-as évek óta készíti az Oscar-, Emmy-, Grammy- és Golden Globe-díjas énekesnő színpadi és vörös szőnyeges ruháit, barátságuk őszinteségen és bizalmon alapszik. A Dívák & Ikonok című londoni kiállításban Cher ruhái egy központi szigeten, a budapesti tárlatban a záró szekcióban - mint egy nagy finálé - kaptak helyet bemutatva a zenei legenda személyiségének és ruhatárának sokszínűségét az 1960-as évektől napjainkig.
Az aprólékos kézi munkával rádobozott, ezüst kristályokkal és flitterekkel készített "Cleopatra" szett az 1988-as Halloween partin debütált. A hasat szabadon hagyó meztelenruhához Bob Mackie egy lenyűgöző méretű fejdíszt és parókát álmodott meg, így a teljes jelmez tökéletesen megidézte az ókori Egyiptom hangulatát. Némi hollywoodi glamourral fészerezve.
Az 1978-as Las Vegas-i MGM Grand megnyitóján viselt vörös tollruha és az impozáns fejdísz a kortárs divat egyik legextravagánsabb alkotása, valahol a színpadi jelmezek és az haute couture divat találkozásában. A szettet 2008 májusában Las Vegas-i Caesars Palace Colosseumában kiállították.
A 2017-es "Classic Cher" című Las Vegas-i fellépéssorozat nyitóruhája a csillogó kék szárit idéző, a vállán hatalmas kék-fekete tollakkal ellátott ruha, fekete afroparókával kiegészített, a csuklón és bokán elhelyezett, kristályokkal díszített szett. Cher a Woman's World című dalát énekelte ebben a pazar jelmezben, a koncert folytatásában pedig a sokat mutató kék body-ban jelent meg a sztár, bizonyítva, hogy 70 felett is kifogástalan alakkal rendelkezik.
A hollywoodi csillogás és Cher indián felmenőinek találkozásából született meg 1975-ben az a kétrészes, a világsztár szupervékony alakját bemutató összeállítás, amelyet a Santa Monica Civic Auditoriumban a Rock Music Awards-on viselt, amikor Elton Johnnal és Diana Ross-szal közösen lépett színpadra. Ezt a szettet Cher többször is magára öltötte, hol hatalmas indiántollakkal, hol pedig csillogó palásttal kiegészítve. Bob Mackie alkotása magán viseli a korszak extravaganciáját, a részletes kidolgozottság iránti igényt, ugyanakkor roppant erős szexuális kisugárzást mutatott, tele érzékiséggel, amellyel Cher folyamatosan és ügyesen kísérletezett karrierje során.
Cher a kortárs popzene élő legendája. 2004-ben a budapesti, 2019-ben a bécsi koncertjén volt szerencsém őt élőben látni. Több mint hat évtizedes munkássága, színpadi jelenléte, megnyerő személyisége és elképesztő ruhatára bizonyítja, hogy méltán emlegetik a történelem legnagyobb dívái és divatikonjai között.
Bob Mackie lenyűgöző "lángruhája" és annak vázlata. Az amerikai divattervező 1977-ben alkotta meg Tina Turner számára. Ahogyan maga az énekesnő személyisége, úgy ez a dressz is a lobbanékonyságot, a tomboló energiákat, a szenzációs színpadi jelenlétet hivatott bemutatni. A hatalmas tűzcsóva szárnyak ellenére Tina Turner önfeledten táncolt ebben a kreációban. Érdekesség, hogy ez a jelmez valódi divattörténeti mérföldkővé avanzsált, ugyanis a későbbiekben Beyoncé és RuPaul is viselte ennek a Bob Mackie alkotásnak egy-egy átiratát.
Fotók: GaborSzakacs Blog
Figyelem! A cikkben szereplő fotók szerzői jogvédelem alatt állnak, továbbközlésük szigorúan tilos!
Kövess a Facebookon ITT, az Instagramon ITT és a TikTokon ITT!