A merészség, a művészet és a couture-forradalom egyaránt megjelent a Schiaparelli 2025-ös tavaszi haute couture kollekciójában. A patinás párizsi divatház kreatív igazgatója, Daniel Roseberry a görög mitológiából ismert Ikarosz történetét választotta inspirációnak, ám a végzetes zuhanás helyett a határtalan kreativitás és a bátor újragondolás került előtérbe. A Petit Palais kifutóján a fűzők, a kézi hímzések, az aranyozott részletek és az avantgárd szabásvonalak révén a múlt és a jelen találkozott egy lenyűgöző divatliturgiában. A Schiaparelli-ház szárnyal, Roseberry pedig ismét bebizonyította, hogy nincs olyan magasság, amit ne tudna elérni.
A Schiaparelli haute couture bemutatója a párizsi Petit Palais épületében
„A haute couture a definíció szerint a tökéletesség keresése” – Daniel Roseberry
Meg kell hagyni, hogy egy jó nagy adag merészség kell ahhoz, hogy valaki Icarusnak nevezze el a legfrissebb kollekcióját, ismerve a mítosz történetét. A legenda szerint egy görög kézműves a fia álmát szerette volna valóra váltani, aki repülni akart. Szó szerint repülni. Átélni a repülés nyújtotta határtalan szabadság élményét, amely a madarak sajátossága. A fiú viasszal bevont szárnyakat kapott, egy szikláról elemelkedve túl közel repült a naphoz, a viasz megolvadt a szárnyakon és a fiú a végzetébe zuhant.
Daniel Roseberry a párizsi Petit Palais-ban mutatta be a Schiaparelli 2025-ös tavaszi haute couture kollekcióját, a fashion show meghívója ezúttal egy aranyozott tollat jelentett. A pazar ruhasorozat hozta a patinás divatházra jellemző nagyvonalúságot és a művészi kidolgozásokat, így a szárnyak nem törtek meg és nem zuhantak a mélybe. Roseberry kreativitásának szárnyait senki sem nyeste le, így Ikarosz ezúttal nem a vereséget, hanem az erőt és a nemes próbálkozást jelentette. A gyűjtemény leírásában így fogalmazott a tervező:
„Az haute couture definíció szerint a tökéletesség keresése” – írta. „Minden szezon egy quixotikus küzdelemnek és mászásnak tűnhet a megvalósítás és a vízió egyre magasabb szintjének elérése érdekében. De mi megtesszük – én megcsinálom – érted.”
Az előző szezonokhoz képest most egy újfajta szemléletet és vizualitást láthatunk Roseberry-től, ugyanis a fekete-arany szetteken, a szürrealizmuson és a jellegzetes Elsa Schiaparelli jegyeken túl egy különleges esztétika jelent meg a kifutón.
Mindennek a fűző volt az alapja, amellyel maga Schiaparelli is dolgozott az 1947 utáni időszakban. Akkor, amikor Monsieur Christian Dior berobbant a New Look kollekcióval és újra népszerűvé tette a homokóra sziluett. Ezt az érzést tavaly januárban a Maison Margiela show-ban John Galliano idézte meg. És hát a fűző mindig is a nőiesség és annak megélésének vagy éppen korlátok közé szorításának szimbóluma volt, Roseberry ezúttal roppant okosan, jól átgondoltan vette elő és csempészte vissza a kortárs divatba. Szoros, karcsú derékrészek, kipárnázott csípő- és mellrészek, gazdag kézi hímzések, harang alakú szoknyák, sellőfazonok és magas hasítékok szegélyezték az útját, nyomokban sem tartalmazva Scarlet O’Hara vagy éppen a Romy Schneider-féle Sissi karekter ruhatárát.
Igazság szerint nagyon sajnálom, hogy nem láthattam élőben ezt a bemutatót, mert lenyűgöz, ahogyan a felsorakozó couture alkotások a modern kori divattörténet állomásait kellő finomsággal egyesítették. Az egyes kabátok a csípőnél léggömb alakúra szélesedtek, ezzel egy különös aerodinamikus lüktetést képeztek. Roseberry ezt „S-alakúnak” nevezte, megidézve Schiaparelli és Mugler merész formavilágát. Akár egy couture-liturgia, olyan alázattal és tisztelettel jelent meg Madame Grès, Charles Frederick Worth, Saint Laurent, Alaïa művészete egy-egy sziluettben, ami ténylegesen merész és bátor döntés volt Roseberry-től. Ami biztos, a divat iránti elhivatottságát és szenvedélyét tanúsítja, hogy ekkora tisztelettel adózik a nagy elődök előtt, miközben hidat képez a múlt nagyságai és a jelen újdonságokra éhes közönsége között. Sok tervezővel ellentétben megengedheti magának, hogy ezeket a pompás inspirációkat referenciaként kezelje és a Schiaparelli-ház nagy tudású kézműves csapatával új alkotásokat hozzon létre.
Daniel Roseberry, akárcsak a görög mitológiában Ikarosz, tele van bátorsággal és ambícióval. Bár a ház névadója, Elsa Schiaparelli alapjaiban megváltoztatta a XX. századi divatot, a feltörekvő új generáció mellett a fénye elhalványodott, ám az utókor Schiaparellit a nagyágyúk között tartja számon, a hatása a mai napig roppant erős. Roseberry ezt az örökséget kellő alázattal és szakmai tudással viszi tovább, ahogyan tette ezt Christian Lacroix és John Galliano is. Mert bizony Lacroix és Galliano - két nagy kedvencem - esztétikai és kultúrás értelemben is mindent elsöprő hatást gyakorolt az haute couture és a kortárs divatra.
Icaros. A párizsi divathét debütáló Schiaparelli kollekciója a couture week méltó nyitánya lett. A látványvilága és az üzenete is magasra repült, de a szárnyai nem égtek meg. Pontosan ez volt Daniel Roseberry célja.
Schiaparelli Spring 2025 Haute Couture by Daniel Roseberry a párizsi divathéten
Fotók: Schiaparelli Official
Kövess a közösségi oldalakon is: a Facebookon ITT, az Instagramon ITT és a TikTokon ITT!