GaborSzakacs

A kortárs divat metamorfózisa

2022. július 22. - gaborszakacs

Iris van Herpen 2022-es őszi haute couture kollekciója készen áll arra, hogy a nem evilági, látványos, izgalmas és innovatív ruhakölteményeivel átlépjen a metaverzumba. A holland divattervező elképesztő formákat és textúrákat mutatott be a párizsi divathéten, amelyek nagy részét 3D-s nyomtatással, biológiailag lebomló szövetek felhasználásával és a fenntarthatóság jegyében újrahasznosított textíliák kombinálásával hozott létre. A designer egy olyan művészi szegmenst alkotott, ahol a digitális és a fizikai valóság megkülönböztethetetlenné válik.   

300_17.jpg

A minap a Netflix igencsak gazdag kínálatát pörgettem, amikor megakadt a szemem egy érdekes címen: A jövő küszöbén. Gondoltam, ebbe belenézek, mert nincs is érdekesebb téma, mint az előttünk álló időszak. A legnagyobb meglepetésemre a 12 epizódból álló sorozat 9. része a DIVAT volt az alábbi ajánlóval: "az eldobható divat kerül a tervezők és a kutatók fókuszába, akik a személyre szabhatóságot és a fenntarthatóságot ötvöző, komposztálható ruhadarabokkal is foglalkoznak." Na, ez izgalmas, mondtam magamban és elindítottam. A műsor kitűnően körbejárta a divat környezetszennyező hatásait (például mennyire káros a műanyag alapú ruhák mosása, mivel a mikroműanyagok a szennyvízbe, majd az óceánokba és a talajba kerülnek), a mértéktelen vásárlás okozta halmozást, a fast fashion üzletek olcsó és ócska kínálatát, a nagy divatházak termékeinek másolását, illetve hogyan lehet átalakítani, felfrissíteni és újrahasznosítani egy-egy régi ruhadarabot. Persze, szó volt az innovatív anyagok megjelenéséről, amelyeket akár komposztálhatunk is, így visszaadjuk a Földnek azt, amit elvettünk tőle.

Szó esett a 3D-s ruhanyomtatásról, ami az anyagtakarékosság, a zero waste és a felesleges ivóvízhasználat pazarlása miatt egyértelműen a jövő valódi divatját jelenti. A megkérdezett jövőkutatók úgy képzelik el, hogy reggel a tükör elé állva (ez a tükör beszkenneli a testedet és a pontos ruhaméreteidet) a hangulatunkhoz igazítva ki tudjuk választani, aznap mit szeretnénk viselni, a gép pedig az egyedi alkatunkhoz tökéletesen passzoló méretben kinyomtatja a szettet. A műsorban bemutattak olyan divattervezőket, akik futurisztikus műalkotásokat hoztak létre. A legnagyobb sajnálatomra Iris van Herpen művészetéről egy szót sem ejtettek, pedig a holland designer már évek óta 3D-nyomtatással készíti a lenyűgöző haute couture ruhakölteményeit.

Iris van Herpen 2022-es őszi haute couture kollekciója készen áll arra, hogy a nem evilági, látványos, izgalmas és innovatív ruhakölteményeivel átlépjen a metaverzumba. A világhírű divattervező az elmúlt 15 évben a kortárs divat leginkább jövőbe mutató designereként vonult be a történelembe azzal, hogy újradefiniálta az haute couture régi szabályait, új alapokra, majd a virtuális térbe helyezte azokat. Megmutatta, hogyan tudja és fogja megváltoztatni a fejlett technológia az öltözködési szokásainkat. 2009-ben az elsők között kísérletezett a 3D-nyomtatott ruházattal, napjainkban már minden tervezési folyamata számítógépes modellezéssel készül: 

„Minden 3D-nyomtatást, amit készítünk, először digitálisan tervezünk meg, így ezek a megjelenések alapvetően már készen állnak a metaverzumra” – magyarázta a Vogue-nak adott interjúban Iris van Herpen, majd így folytatta: „A couture az, ahol a szívem van. Számomra a technológia egy olyan eszköz, amely lehetővé teszi a mesterségbeli tudás előmozdítását.”

Van Herpen az új kollekciójával a márkája fennállásának 15 évére tekint vissza. Ám mégis egy jövőbe mutató gyűjteményt vitt kifutóra, amelyet az átalakuló identitások, a metaverzum és a hiperrealitás ihletett. Egy olyan világot hozott létre, ahol a digitális és a fizikai valóság megkülönböztethetetlenné válik. Ez egyszerűen megbabonáz és lenyűgöz, WOW!

Nagyon érdekes kérdéseket boncolgat. Olyanokat, amelyeket mi is feltettük már magunknak. Kik vagyunk mi a fizikai testünkön túl? Az emberiség hova tart? 16 fizikai és három digitális megjelenést tervezett Iris van Herpen a párizsi divathétre az Elysée Montmartre-i divatbemutatójához. A show-ra meghívott vendégeket egy óriási parkettás teremben foglaltak helyet, a tér közepén Casey Curran csontvázszobra nyűgözte le őket, amely Daphne nimfát ábrázolta.

Van Herpen bonyolult felépítésű ruhakölteményei ezúttal sem okoztak csalódást. A 3D-nyomtatott paneleket innovatív, fenntartható anyagokkal ötvözte, az elképesztően látványos ruhadarabokat kézzel kivitelezett couture technikákkal díszítette. A biológiailag lebomló szövetet nyers selyemmel kevert banánlevéllel társította, de láthatunk kakaóbabhéj alapján 3D-nyomtatott szálból készült kreációt is. A fenntarthatóság jegyében újrahasznosított organzával kombinált szettek érkeztek a kifutóra. Sokkolóan vegyes valóságot kaptunk, amelyben a digitális és a fizikai világ valóban találkozott. Nem erőlteti ránk a fizikai lét szépségének eldobását, sokkal inkább arra ösztönöz, hogy a digitális megjelenés a fizikai megjelenés egyfajta kiterjesztése legyen. Ezzel pedig létrehozott egy újfajta couture irányzatot, amely ugyanúgy működik a metaverzumban, mint a New York-i Met-gálán. A szépség és a magas minőség továbbra is elengedhetetlen feltétele ennek a jövő bemutató haute couture művészetnek.

A teljes Iris van Herpen Fall 2022 Couture bemutató az alábbi videón elérhető:

Fotók: Daniele Oberrauch / Gorunway.com / KUBA DABROWSKI / Vogue / WWD

Videó: Iris van Herpen ~ Meta Morphism / Iris van Herpen YouTube Channel

Ha tetszett a blogbejegyzés, akkor kövess a Facebookon ITT és az Instagramon ITT!

A bejegyzés trackback címe:

https://gaborszakacs.blog.hu/api/trackback/id/tr8817888729

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása