Napjaink egyik legbefolyásosabb asszonya, aki a divatba emelte az újhullámos öltözködést, a modern punkot pedig hordhatóvá tette. Mindig is lázadt a konvenciók ellen, évtizedekig egy önkormányzati lakásban élt. Ma már a Brit Birodalom lovagja, az angol királynő Dame rangra emelte. Megrögzött állatbarát és környezetvédő, gyakran szót emel a világban dúló háborúk ellen, véleményével milliók értékrendjét formálja. A következő összeállításban az április 8-án 80. születésnapját ünneplő Vivienne Westwood divattervező különc életébe és egyedi művészi látásmódjába nyerhettek bepillantást.
Malcolm McLaren és Vivienne Westwood
Vivienne Isabel Swire egyszerű vidéki lányként került Londonba. Rajongott a művészetekért, ám visszahúzódó természete a tanítóképző főiskola irányába sodorta, tanítónő lett. 21 évesen férjhez ment a helyi porszívógyárban dolgozó Derek Westwoodhoz, később az ő családnevét megtartva lett világhírű. Gyermekük, Ben Westwood születése után találkozott nagy szerelmével Malcolm McLarennel, aki gyökeresen megváltoztatta az életét. Kapcsolatukból 1967-ben született második gyermeke, Joseph Corré. Westwood az önmegvalósítás útjára lépve 1971-ben Let It Rock néven butikot nyitott az angol fővárosban, több névváltoztatás után 1981-től napjainkban is Worlds End néven fut. McLaren a Sex Pistols menedzsereként dolgozott, így Westwoodot segítve különféle rock lemezekkel és használt ruhákkal töltötte fel a boltját. Vivienne ebben az időben főleg a prostituáltak és a fetisiszták öltözködési szokásaiból merített ihletet saját készítésű ruháihoz, meghökkentő összeállításaiban gyakran feltűntek a nyakörvek, a láncok, a szegecsek és a borotvapengék is. Egy idő után a Sex Pistols tagjai is innen kezdtek öltözni, ez meghozta a várva várt hírnevet Westwoodnak.
Vivienne Westwood művészetével a punkok által képviselt szexualitást, az ürességet, a káoszt és a nihilizmust mutatja be. Tőlük vette át a biztosítótűk használatát és a festett arcokat. Beemelte a divatba a skót kockás anyagot és magát a skót szoknyát is, ezzel pedig kifejezhette nyílt lázadását a brit társadalmi normák ellen. 1981-ben már a divatvilág is felfigyelt rá, amikor kiadta első saját kollekcióját. A punk-rock vonal kiegészült a kalózok világával, a formabontó megjelenés, a nosztalgikus irányzat soha nem látott sikerré kovácsolta a korábbi tanítónő igencsak gazdag fantáziáját. Roppant kreatív összeállításaiban a mai napig kiválóan ötvözi a tradíciót a modern gyártási technológiákkal, a fiatalok aktuális öltözködési szokásait a hagyományos utcai viseletekkel. Ezáltal Westwood soha nem megy ki a divatból.
Naomi Campbell a Westwood show kifutóján, esése divattörténeti pillanattá vált
Imádja az aszimmetrikus pólókat, a buggyos nadrágokat és a bokacsizmákat. Gyakran inspirálódik a gazdag történelmi múltból, estélyi ruháinak alapjait a barokk kor látványos vonalvezetéseiből és díszítési technikáiból meríti. A XX. század végén sem laposodott el a kifejezési stílusa, a francia divattervező, Christian Dior munkásságából táplálkozott. Westwood leginkább egy kreatív erőműre hasonlít, aki mindig valami újításon, valami különleges szetten töri a fejét. Ikonikus összeállításai mellett hatalmas talpú, színes platform cipőivel vonult be a divattörténetbe, az 1990-es évek elején több kollekciójának is emblematikus darabjai lettek ezek a lábbelik. Bemutatóin a bizarr alkotásokban estek-keltek a modellek, az 1993-as kollekció kifutóján Naomi Campbell megbotlott és hatalmasat bukott a ráadott méretes talpú cipőben. Ezek a kultikus kreációk nem vesztek a feledés homályába, ma a Victoria & Albert Múzeum gyűjteményét gazdagítják.
Egy botrányos nap a Brit Birodalmi Érdemrend átvétele után
Vivienne Westwood nemcsak alkotásaiban, de saját megjelenésében is igencsak szabados és felszabadult. Gyakran fotóztatta magát hiányos felsőruházatban vagy éppen teljesen meztelenül. A legnagyobb botrányt a Brit Birodalmi Érdemrend átadó ceremóniájára kapcsán okozta, amikor a fotósok hada előtt fehérnemű nélkül pörögni kezdett királykék szoknyájában. Hetekig cikkezett róla a brit sajtó. Imádja a feltűnést, a sztárok pedig a formabontó kreációit. A világhírnév eljövetelével megkopott a kapcsolata McLarennel. Volt tanítványával, a nála 25 évvel fiatalabb Andreas Kronthalerrel kötötte össze az életét, akit a sajtó percek alatt pénzlesőnek és szerencsevadásznak kiáltott ki. Ám botrányoktól mentesen a mai napig egy párt alkotnak.
Andreas Kronthaler és Vivienne Westwood
A megbotránkoztatás Westwood lételeme. Évtizedek óta alkalmazza a fügefalevél motívumot testszínű bikiniken és leggingseken, az utóbbi időben fallikus szimbólumokkal ellátott nyakláncokat, gyűrűket és trikókat dobott piacra. Érzékborzoló stílusa ellenére gyakran választ a vörös szőnyeges eseményre Westwood szalonjából Jerry Hall, Gwen Stefani, Marion Cotillard, Sarah Jessica Parker vagy éppen a brit királyi család tagjai, például Károly herceg felesége, Camilla.
Jellegzetes szett Westwood 1994-es őszi kollekciójából
A 2000-es években a közösségi oldalak megjelenésével Westwood újra a csúcsra került. Több hollywoodi produkcióban is felbukkantak különleges alkotásai. 2008-ban a Szex és New York mozifilmben Carrie Bradshaw ámulatba ejtő esküvői ruháját is a brit divattervező készítette. A film után olyan hisztérikus vásárlásba kezdtek a rajongók, hogy az áruházak polcairól órák alatt elkapkodták Westwood esküvői ruhakölteményeit.
Szex és New York mozifilmben Sarah Jessica Parker egy Westwood esküvői kreációban
A botrányos megjelenéseket és a bulvárban való szereplést ügyesen kihasználva hívja fel a figyelmet a tervezőnő a klímaváltozásra, a globalizáció hátrányaira, az emberi jogok érvényesülésére és az állatvédelemre. Gyakran készít ezekre utaló printelt pólókat és kabátokat, amelyeket a rajongók mellett a legismertebb popsztárok is szívesen népszerűsítnek.
Dame Vivienne Westwood
Korunk legjelentősebb fashion designereként háromszor nyerte el az Év Brit Divattervezője címet, a divat területén elért kiemelkedő eredményei miatt II. Erzsébet angol királynő a „Dame” címet adományozta neki, ami a legmagasabb női lovagi rang. Vivienne Westwood ma már a 80. életévét is betöltötte, közben a védjegyévé vált vörös hajkoronáját fehérre cserélte, ám porcelánszínű bőre és feltűnő szemsminkje irigylésre méltó külsőt varázsolnak neki.
„A divat olyan, mint a kötéltánc. Meg kell kockáztatnod, hogy a nevetségesség mélységeibe zuhansz, de ha fent tudsz maradni, győzedelmeskedhetsz.”- Vivienne Westwood
Na és egy kis matek, azaz Westwood számokban kifejezve. Vivienne Westwood napjainkban az Egyesült Királyság egyik legimpozánsabb vállalatának a királynője. A Vivienne Westwood Ltd. néven futó cége 2002-ben eladta a márka védjegyeihez fűződő jogokat a luxemburgi székhelyű Latimo cég számára, az értékbecslés szerint a név akkoriban közel 2 millió fontot ért. Westwood 2012-ben szerződésszegés címen véget akart vetni a franchise-megállapodásnak, ekkor a brandet már 30,1 millió fontra taksálták a szakértők. 2013 nyarán bejelentette, hogy a fenntarthatóság jegyében átalakításokat végez a cégben. 2014-ben 8,4 %-os emelkedést produkált a bevételeivel, így 32 millió font fölé ugrott az értéke, miközben a Latimo cégnek 1,6 millió font licenszdíjat fizetett ki. A média folyamatosan arról cikkezett, hogy a Latimo csupán egy offshore cég, amit valójában társasági többségi részvényesként maga Westwood irányít. Ez pedig a Zöld Párt - ismert támogatója a tervezőnő - politikájával ellentétes, mivel nagymértékben korlátozza az adóparadicsomok használatát. Westwood több interjúban is hangsúlyozta, hogy tiszteletben tartja az Egyesült Királyság adózási rendszerét és törvénytisztelő polgárként befizeti a kivetett adót. A kétes ügyletek után 2015-ben egy háromszintes üzletet nyitott Manhattan szívében, ebben az évben már 12 üzletet üzemeltetett az Egyesült Királyságban, 18-at Kínában, 6-ot Tajvanon, 2-t Thaiföldön, 1-et Los Angelesben és 1-et Hawaii-on. Majd 2016-ban egy 3200 négyzetméteres bolttal bővült a Westwood-család a párizsi Rue Saint-Honorén, azóta pedig Amszterdam, Milánó, Bécs, Tokió, Oszaka, Yokohama, Kyoto, Szingapúr, Szöul és Guam is büszkélkedhet saját Westwood szentéllyel. A világ számos pontján fellelhetőek boltjai, ám az egyre bővülő online áruházi kínálata is jelentős bevételeket produkál.
Üzletének kirakata a párizsi Rue Saint-Honorén
A történelem ismétli önmagát. Ahogy az 1993-es kollekció kifutóján Naomi Campbell hatalmasat esett abban a bizonyos kék platform cipőben, úgy a 2018-as tavaszi ready-to-wear és menswear kollekciók bemutatóján is elcsúszott néhány modell. Annak idején meghökkentő véletlen ma már beépített show elemként funkcionált Vivienne Westwood kifutóján. A vastag talpú szandálok mellett az óriási méretű szív-szájak hódították meg a divathét résztvevőit. A kézzel rajzolt grafikákkal díszített felsők és öltönyök mellett a burkolt társadalomkritika sem maradt el. Motherfucker feliratú trikói az éghajlatváltozásra hívják fel a figyelmet. Maga Westwood is egy ilyen pólóban érkezett a show végén néhány izmos fiatalember vállán ülve.
A látványos performansz meghatározó pillanata mégiscsak a harisnyában színpadra lépő modellek szekciója lett, amikor használt dobozokkal, csomagolóanyagokkal és Evian palackokkal teleaggatott újrahasznosított ruhakölteményekben vonultak végig. A recycle nyomasztó hangulatát flitteres ujjrészekkel és kiegészítőkkel varázsolta alkalmivá Westwood. A bohém megjelenés ezúttal is komoly üzenetet hordoz a fogyasztói társadalom számára: vegyétek a ruháimat, de éppen csak annyit, amennyire szükségetek van! Igen, az etikus divat erről szól:
„Buy less, choose well, make it last” – azaz „Vásárolj kevesebbet, válassz tudatosan, őrizd meg!” – Vivienne Westwood
2021. április 8-án lett 80 éves a punk nagyasszonya.
Isten éltesse sokáig, boldog születésnapot kívánok!
Fotók: Flickr, GaborSzakacs Blog, Getty Images, Instagram, Northfoto, Pinterest, Telegraph, Vogue
Ha tetszett a blogbejegyzés, akkor kövess a Facebookon ITT és az Instagramon ITT!