GaborSzakacs

A szépségtől megszédülve: Alessandro Michele a Valentinonál

2025. május 02. - gaborszakacs

A Valentino múltja és Alessandro Michele jövőképe egyesült egy szédítő couture-bemutatóban a párizsi divathéten. A világhírű olasz divatház a kézművesség, a drámaiság és az időtlen szépség iránti elkötelezettségét állította a középpontba a 2025-ös tavasz-nyári kollekciójával. A dekadencia gyönyöréről szóló gyűjtemény túlmutat a klasszikus elegancia határain, ez egy új korszak nyitánya.

600_valentino.png

200_valentino.jpg

300_valentino.jpg

A párizsi Palais Brongniart épületében mutatta be Alessandro Michele kreatív igazgatóként az első Valentino Couture kollekcióját. A gyűjtemény címe Vertigineux, azaz Szédülve.

Egyesek öncélú önkifejezésnek tartják, mások nem értik, emiatt fanyalogva szemlélik és legyintve eltolják maguktól. Nem véletlen, hogy újra és újra felmerül a kérdés: mi is tulajdonképpen az haute couture célja? A múltban az állandó megújulás dinamikus motorjaként a divat változásait jelképezte, ez a folyamatos fejlődés a hercegnők és a szegények öltözködését is befolyásolta. A konfekció megjelenése és elképesztő vonzereje ezt alaposan megváltoztatta. Felerősödött az általános vélekedés: miért vennénk meg egy tervezői ruhát, ha megkaphatjuk a varázslatot elérhető áron? Így aztán a couture egy régi, letűnt rendszer mementójává vált, amely kisebb-nagyobb fellendülő periódusokkal kitart a XXI. század ellentmondásos korszakáig. A nagy couture divatházak ma előszeretettel öltöztetik a legfrissebb és legmagasabb minőséget kedvelő ügyfeleiket. A hírnév öregbítése érdekében - a jól átgondolt marketingüzenetet hordozva - megjelentek az elkötelezett brand ambassadorok, akiket ritkán cserélgetnek a márkák. Napjainkban a tehetős divatrajongók azért vásárolják meg az egyedi darabokat, hogy az évszázados múlttal rendelkező kortalan varázslat az övék legyen. Tehát nem akárkié, hanem csak a kiválasztott keveseké.

A haute couture töretlenül a kézművesség és a kreativitás szentélye, amelyben a divattervező zsenialitását a néha barokkos túlzásoknak ható megoldásokkal, korlátlan költségkerettel és a kompromisszumok nélküli víziókkal kelthet életre. Ahogyan a mozifilmek gyártásában az írók és a rendezők az alkotók, úgy a divatban szezonról szezonra a couturierek kreatív szárnyalásának eredményét láthatjuk. Az erőteljesen vizuális, filmes nézőpontot választotta Alessandro Michele az első Valentino haute couture bemutatóján, amellyel az első teljes körű haute couture show-t állította kifutóra

„Mr. Valentino megszállottságai az én megszállottságaimmá váltak” – mondta Michele, amikor bemutatta a 2025-ös tavaszi-nyári haute couture kollekcióját a párizsi divathéten. Persze, a Guccinál jól megszokott Michele-esztétika kapta a legnagyobb szerepet a burjánzó díszítésekkel, a gazdag anyaghasználattal és az egyedi vonalvezetésekkel. Ezek a túlzásnak ható tulajdonságok kifejezetten jól működtek a couture weeken. A kézzel készített ruhák, amelyek előállítása kifejezetten nagy precizitást, fokozatosságot, rengeteg időt, tudást, lemondást, kísérletezést és kitartást igényelnek, egyedi megjelenésekben válnak az egyetemes divattörténet részévé. Igen, Alessandro Michele debütálása a Valentino Couture élén egy divattörténeti pillanat.

A színpadias vagy inkább filmes jelző írja le leginkább Michele első couture-vízióját. Első pillantásra nem is lehet érteni, mit akar elmondani, annyira túláradónak hat minden. Ám amikor megnézed a párizsi Palais Brongniart impozáns épületében rendezett bemutatót és alaposan szemügyre veszed az egyes alkotások részleteit, akkor rájössz, hogy ez egy merőben más előadás, mint amit eddig megszoktunk. A fodros függönnyel borított fal és a Vertigineux (Szédülve) cím valóban egy szédítő haute couture-élményt ígért. És hamar be is váltotta az ígéretet.

A 48 különböző karaktert mutató, döbbenetes és korlátlan lehetőségeket felvonultató kollekció egyes szettjei igencsak eltérnek egymástól, végül mégis valamiféle különös egységet alkotnak. A vad álarcos jelmezektől a flitteres páncélokon és a krinolinos-fodros báli ruhákon át a gyászruháig tart a kínálat. Minden egyes szett önálló digitális feliratot és asszociációs litániát kapott a bemutatótérben, felvázolva az egyes témákat és inspirációkat, valamint a technikákat és a létrehozásukba belesűrített több százezer órányi munkát.

Szédítően vibráló-pulzáló, élénk és gazdag élményt nyújtott át Alessandro Michele. Szinte mindegyik sziluett valamelyik részlete a Valentino-ház közel hét évtizedes történetére, technikáira és témáira utalt. A nyitóképben látható harlekin megjelenés egy eredeti, 1992-es darabból származik, a grandiózus piros fodros ruha pedig egy 1977-es Valentino reklámban szerepelt. A pompás színek, a masnik és fodrok, a szűkre húzott derekak, a kézi hímzések, a csodás csipkék és tollak mind-mind a legendás párizsi couture előtt tisztelegtek. A páratlan vizuális élményben Christian Dior, Pierpaolo Piccioli, Schiaparelli, Alexander McQueen, Marie Antoinette, Sissi és Scarlett O’Hara nagyon különböző története itt és most összeért. Ez a páratan művészi koncepció pedig arra biztat bennünket, hogy tegyük félre a prekoncepcióinkat és merüljünk alá ebbe a gazdag couture-részletekből épített, szakrális divatálomba.

Fotók: Valentino Official

Kövess a közösségi oldalakon is: a Facebookon ITT, az Instagramon ITT és a TikTokon ITT!

A bejegyzés trackback címe:

https://gaborszakacs.blog.hu/api/trackback/id/tr2418850464

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása