Mi történik, ha egy római születésű divattervező visszatér gyermekkora helyszíneire, hogy a Dior nevében írjon szerelmeslevelet a múltnak, a filmnek, a nőiességnek, az örökségnek – és mindannak, amit az örök város jelent? Maria Grazia Chiuri 2026-os Cruise bemutatója több volt, mint egy tematikus fashion show: sokkal inkább egy vizuális óda, egy költői tisztelgés a múlt és a jelen előtt – emlékekből, freskókból, csipkékből és történelmi utalásokból komponálva.
A római Villa Albani Torlonia kertjében rendezte meg a Dior a 2026-os Cruise kollekció látványos bemutatóját. A neoklasszikus palota és elegáns park egy XVIII. századi, műalkotásokkal teli magánház, ahová látogatók alapvetően soha nem léphetnek be, ám az eseményre megnyitotta a kapuit a különleges vendégsereg előtt.
A Christian Dior 2026 Cruise kollekcióhoz egy nagyszerű kisfilm is készült
Natalie Portman, Rosamund Pike, Ashley Park, Deva Cassel és Maria Berenson a Dior bemutatóra érkeztek Rómába
Januárban, amikor a couture weeken jártam, egész Párizs arról beszélt, hogy Maria Grazia Chiuri idén nyáron elhagyja a Diort. A hír teljesen ledöbbentett, hiszen az olasz designer olyan biztos pontot jelentett a francia márka életében, mint napjainkban senki sehol máshol. A búcsúzása roppant költői lesz, elutazik Rómába, rendez egy látványos bemutatót és onnan már nem tér vissza...
Maria Grazia Chiuri 2026-os Dior Cruise bemutatója gazdag képekkel átszőtt, érzelmes szerelmeslevél volt Rómának címezve. A világhírű divattervező hazahozta a Diort a saját otthonába. Utoljára több mint egy évtizede rendezett itt bemutatót, amikor még a Valentino kreatív igazgatójaként, Pierpaolo Piccioli - ő a Balenciaga frissen kinevezett vezető designere - oldalán dolgozott. Most azonban a Diorral érkezett az örök városba, az élmény pedig nagyon sokat jelentett számára.
A bemutatót megelőző napon, gyermekkora helyszíneit bejárva, egy sor apró, de beszédes nyom tárult fel a meghívott vendégek előtt, amelyek a kollekció mögött álló inspirációkra utaltak. A Pietro Ruffo műtermében tett látogatás szinte természetes volt, hiszen már évtizedes munkakapcsolat fűzi őket össze. A falakat Dior-sálak borították, amelyeket Ruffo tervezett. Aztán Nero császár villájának romjai, a Casanova és Sade márki keze nyomát őrző falak következtek, majd a legendás Cinecittà múltjában nyerhettek bepillantást a VIP-meghívottak, itt Luchino Visconti és Federico Fellini filmjeinek jelmezeit csodálhatták meg a legendás római Tirelli jelmezraktárban. Egy másik különleges állomás a Chiuri szívének kedves projekt, a nemrégiben felújított Teatro della Cometa volt, ahol a szakmai közönség megismerhette az olasz arisztokrata és művészeti mecénás Mimi Pecci Blunt történetét, ami igazán mély nyomot hagyott a kollekción. Az ő tiszteletére kérték meg a Dior show-ra érkezőket, hogy fehérben jelenjenek meg, utalva a híres 1930-as Bal Blanc kiállításra.
De ez az esemény nem csak Mimi Pecciről szólt. Sokkal többről. A 2026-os Cruise kollekció a konfekción túlmutató, a különböző műtermek és kézművesek páratlan együttműködésének eredményeként nagyrészt haute couture szetteket felvonultató sorozat lett. Olyan, akár egy fenséges római parti: rétegezett, összetett, korszakok és esztétikák ütköztek benne. A szentelt Vesta-szüzek világától a 1960-as évek virággyermekeinek lazaságán át egészen a XVIII. századi frakkok vagy a Belle Époque csipkéig minden megfért egymás mellett és mégis egységesnek hatott. Nem tudjuk pontosan kijelenteni, hogy melyik ruha melyik korszakra utalt, talán éppen ez lehetett Chiuri célja. Stephen Jones titokzatos szemkötői és pompás fejdíszei tökéletes kiegészítői a kifutón megjelenő sziluetteknek.
A Diornál töltött időszak távolabbról szemlélt összhangjáról a mostani kollekció kapcsán így nyilatkozott a designer: „Számomra az a fontos, hogy új dolgokat fedezzek fel. Amikor Mexikóba megyünk, felfedezzük a kézművességet, a textileket; Indiában a hímzést.” Itt azonban minden róla, a Dior-közönségről és a római kultúráról szólt. Minden egyes look – legyen az haute couture vagy konfekció – a Dior-örökség erejét és esztétikáját hordozta magában, miközben a lélegzetelállító couture technikákat és a női szépséget képviselte.
Minden bonyolultság és "szépséges zűrzavar" ellenére a bemutató üzenete világos volt: egy gazdag és érzelmileg visszhangzó szerelmeslevél Rómának. A Róma iránt érzett szenvedély és a párizsi elegancia találkozása a ruhákban tökéletesen visszaköszönt, a Dior élén eltöltött kilenc év alkotói szabadságának legjavát láthattuk. Gyönyörű búcsú és méltó lezárása egy Dior-korszaknak.
A különleges kollekció további szettjeit az alábbi galériában tudjátok megtekinteni:
Fotók: Dior Official
Kövess a közösségi oldalakon is: a Facebookon ITT, az Instagramon ITT és a TikTokon ITT!