GaborSzakacs

A couture szellemében: Sarah Burton első Givenchy-kollekciója

2025. március 09. - gaborszakacs

Sarah Burton a Givenchy élén? Igen, és óh, milyen erővel érkezett meg Párizsba! A divathét egyik legjobban várt pillanata volt, amikor az angol tervező átvette a legendás francia divatház irányítását. A 2025-ös őszi ready-to-wear kollekcióval Burton nemcsak visszanyúlt a Givenchy couture gyökereihez, hanem új fejezetet is nyitott a márka történetében. Vajon sikerült neki az, ami az elődeinek nem? Egy biztos: a Givenchy új korszakba lépett.
103_givenchy.jpg

"Ahhoz, hogy előre menj, vissza kell menned a kezdethez."

Barna papírcsomagok, amelyek Hubert de Givenchy 1952-es első couture mintáit tartalmazzák. Ezzel a kézzel fogható inspirációval készítette a 2025-ös őszi ready-to-wear kollekciót a frissen kinevezett kreatív igazgató, Sarah Burton. A múlt jelentős mementóiként megőrzött csomagok visszaköszöntek a fashion show vendégültetésében is.

451_givenchy.jpg

„Természetes ösztönöm, hogy visszatérjek a mintavágáshoz, a kézművességhez, a sziluetthez.” - Sarah Burton

A Givenchy szalagos mandzsettakarkötője, kitűnően szabott zakója és mesés masniruhája a 2025-ös őszi szezonban a vágy tárgyává válik.

„Érdekel a kézművesség és a forma metszéspontja. Egy nagyon nőiesre szabott kabát szépsége, amelyet újra a hagyományos férfiruházati konstrukciók határoztak meg.”​

Sarah Burton lehengerlő erővel debütált a Givenchy-nél. A nemzetközi divatélet színe-java Párizsba érkezett, hogy személyesen élhessék át azt a divattörténeti pillanatot, amikor az angol divattervező az Alexander McQueen kreatív igazgatói székébőlGivenchy első emberévé válik. 

A feladat teljesítve, a munka beindult. Sarah Burton a 2025-ös őszi kollekcióval érkezett meg és olyan kézműves minőséget tett le az asztalra, amelyet ready-to-wear gyűjteménynél ritkán látni. Hozta magával a McQueennél jól bevált magas minőséget, precizitást és kreativitást. A Givenchy történelmi központjában, a 3 Avenue Georges V címen található palotában megrendezett bemutató az alapító munkásságát és szalonbemutatóit idézte.

„Számomra ez a műteremről szól. Ez a Givenchy szíve és lelke” - mondta Sarah Burton.

Ez a szív és lélek pontosan a Balenciaga-házzal szemben található Párizsban. Cristóbal Balenciaga mély szakmai tisztelője volt Givenchy-nak, akivel soha nem dolgozott együtt, ám a szakma iránti elkötelezettség mégis összekötötte őket ott a George V sugárúton. Balenciaga irányította Givenchy-hoz a kor legnagyobb filmcsillagát, Audrey Hepburnt, akit a Sabrina című mozifilmben öltöztetett, majd további nyolc alkotásban dolgoztak együtt. Hepburn keményebb, szigorú stílusát gyengédebb irányba terelte, a kifinomult megjelenésű párizsi nő egyik szinonimájává tette. A partnerség múzsa-művész kapcsolattá, végül barátsággá mélyült.

Audrey Hepburn ikonikus stílusa a mai napig a divatház egyik megkerülhetetlen mérföldköve, ám az utókor nehezen tudta a saját képére alakítani az eleganciát. A ház kreatív vezetői  - Riccardo Tisci, Clare Waight Keller és Matthew Williams - a szuperszexi looktól a szigorú elegancián át a sportos szettekig mindent bevetettek a kortárs nő öltözködésének megjelenítésében. Burton most lehetőséget kapott, hogy kialakítsa saját véleményét a Givenchy-ról és talán neki sikerült megidézni azt, amit a márka képvisel.

A debütáló kollekció inspirációját a couture inspirálta annak ellenére, hogy ez egy konfekciós gyűjtemény. A nyitányban egy fekete hálós kezeslábas jelent meg megidézve a Stockman babákat, amelyeken a "Givenchy Paris 1952" szerepelt. A felsorakozó ruhák a különleges szabásvonalakról, a vágási technikákról, a ruhakészítési részletekről meséltek. A finom csipke estélyik új értelmet kaptak, a szoknyák és a dzsekik esetében pedig nyersen, eldolgozatlanul hagyták a szegélyeket, ezzel spontán hatást keltettek. 

Sorra jelentek meg a kifutón a jól ismert Givenchy-motívumok a ropogós fehér ingtől, a széles hajtókás zakókon át egészen a hatalmas masnis dresszekig. Imádnivalóak a letisztult vonalú, félvállas, aszimmetrikus ruhák, a test köré csavart textíliák, a kézi díszítésű madár-és virágmotívumok, a homokóra formák, az erőteljes vállak, valamint a látványos karkötők és fülbevalók is.

Sarah Burton letette a névjegyét a Paris Fashion Weeken. Minden egyes szett jól átgondolt, alapos és precíz. Határozott, mégis finom ábrázolás, a szerteágazó Givenchy-örökségét új mederbe terelte. A designer a show előtt folyamatosan arról posztolt, hogy a divatház „építés alatt álló". Az őszi gyűjteményt elnézve mégis szilárdan és magabiztosan jelölte ki az irányt, amely legalább olyan éles, mint a kifutón megjelenő öltönyök szabása. 

Alig egy hete az Oscar-gálán Elle Fanning egy fehér csipkeruhában mutatta meg a Burton-féle Givenchy előképét, amikor egy fiatalos, játékos, mégis kifinomult hosszú sziluettben jelent meg a vörös szőnyegen. A közösségi média pillanatok alatt felkapta, ám Sarah Burtonnek valójában nincs szüksége ilyesmire, neki elég a ruhakészítés magabiztossága. Ha ő hisz önmagában és a tudásában, akkor sok más nő is hinni fog benne. Párizs pedig készen áll az újfajta eleganciára.

A Givenchy Fall 2025 RTW kollekció a párizsi divathéten debütált

Fotók: Givenchy Official

Kövess a közösségi oldalakon is: a Facebookon ITT, az Instagramon ITT és a TikTokon ITT!

A bejegyzés trackback címe:

https://gaborszakacs.blog.hu/api/trackback/id/tr7418812910

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása