A legmenőbb kortárs celebek jelenléte nélkül, egy jelentős létszámú szakmai közönség előtt mutatta be vadonatúj kollekcióját a Balenciaga. A párizsi székhelyű divatház a tavaly őszi botránya óta először vitt kifutóra új ruhadarabokat. A 2023-as őszi ready-to-wear szettek a korábbi szezonokhoz képest jóval visszafogottabbak voltak, elmaradt a polgárpukkasztóan bizarr díszlet, nem láthattunk sokkoló formájú kiegészítőket, a ruhákról pedig eltűntek a méretes márkajelzések. A ház vezető tervezője, Demna megidézte Cristóbal Balenciagának haute couture munkásságát, ezzel egyértelműen jelezte, hogy radikális változások történtek a szebb napokat is megért világmárka történetében.
Minden divatrajongó lélegzetvisszafojtva várta a Balenciaga 2023-as őszi ready-to-wear kollekciójának párizsi bemutatóját. A világhírű francia márka fashion show-ja előtt tapintható volt a feszültség, ugyanis a 2022 novemberében kirobbant - két online divatkampányt érintő - globális botránya óta először jelentkezett új ruhákkal és rendezett kifutós bemutatót a divathéten. Több magyarázkodás és bocsánatkérés után a brand belső reformokat hajtott végre, illetve hároméves partnerségi megállapodást kötött a National Children’s Alliance szervezettel.
A Balenciaga kreatív igazgatója, aki korábban Demna Gvasaliaként szerepelt, most Demna szignálta a meghívóját a Fall 2023 RTW show-ra. A Vogue-nak adott interjújában hosszan beszélt arról, hogy mennyire megrázta az elmúlt néhány hónap és arra a döntésre jutott, hogy a folytatás érdekében jelentős változásokat kellett eszközölnie:
„Meg kellett mutatnom, mert tovább kell lépnem. Fel kell szabadítanom magam – a munkámmal és azzal, amit csinálok, és ki kell tennem” – majd hozzátette: „Mert pokoli három hónap volt, és tényleg nem tudom, hogyan volt bennem lelkileg erő, hogy átvészeljem ezt. Rendben, ezen mindenképpen változtatnom kell” – mondta Demna.
A változás már a bemutató helyszínén is megfigyelhető volt. A korábbi irritálón bizarr és látványos díszlet helyett egy fehér vászonnal beborított bemutatótérbe várta a designer a szakma képviselőit. Ezzel azt jelezte, hogy őszintén megadja / átadja magát és tiszta lappal indul el a következő szezon irányába. A nagy felhajtás ezúttal elmaradt, nem jöttek sem mainstream celebek és sem trash sztárok, helyettük a világ minden tájáról érkező, összesen 700 szakértő foglalt helyet a nézőtéren, közöttük szerkesztők, divatírók, stylistok és persze vásárlók.
A kollekció komor, túlméretezett, fekete zakókból és öltönyökből álló szettekkel indult. Látszatra semmi újat nem kaptunk. Egy szürreális illúzió azonban mégiscsak be-bevillant: a széles szárú, dupla nadrágot viselő modellek olyan hatást keltettek, mintha kettő helyett négy lábon járnának. A folytatásban előjött a futurista, cyber-avatar hatású - nevezzük úgy - demnaizmus, amely a designer kreativitását, innovatív szemléletét rajzolta meg. Különös kettősség járta át a kifutót, amikor a furcsa, eltorzított testarányokkal rendelkező, lekerekített vállú és szuperszűk nadrágokban felsorakozó férfiszettek közé virágmintás, aprólékos díszítésekkel ellátott, redőzött - erősen Richard Quinnt idéző - női sziluettek ékelődtek be.
A radikális stílusváltáson tetten érhető volt még az is, hogy a ruhákról és a kiegészítőkről eltűntek a méretes logók, amelyek eddig a Balenciaga dicsőségesnek gondolt kultuszát, egyértelmű vonzerejét és az utcai divatra tett jelentős hatását kölcsönözték. Csendben megjegyzem, hogy a kortárs divatban a Marsról is szabad szemmel látható feliratok és márkajelzések egy ideje roppant népszerűek, ennek pedig valójában semmi köze nincs a kifinomultsághoz, az eleganciához és a divatos megjelenéshez. Cserébe jó hangos és látványos.
Maga Demna is elismerte ezt a Vogue-nak adott interjúban: „... a munkámnak abba a szakaszába léptem, ahol ezt nem kell a rajta lévő márkajelzésnek igazolnia. Hogy őszinte legyek, ez szükséges, és most kihasználom ezt a lehetőséget, hogy meggyőzzem, ez a helyes dolog... (...) ...Ki kell tartanod ahhoz, hogy változni tudj."
Demna a kollekció zárásában olyan fordulatot hozott el, amelyre tényleg nem számítottam. A ház névadójának szellemi örökségét, Cristóbal Balenciaga (1895-1972) haute couture művészetét idézte meg a csodaszép alkalmi ruháival. Engem meggyőzött ez az őszinte művészi kitárulkozás. A kérdés az, hogy az internetes kommentelőket és a ruhákat szétnyirbáló tiktokerek fékezhetetlen és mérgező dühét mennyire tereli új irányba ez a régi-új kreatív szemlélet. Mindenesetre az egész botrány tűrhetetlen, felfoghatatlan és mindenekelőtt méltatlan a divattörténet egyik legjelentősebb művészéhez, a csodálatos Cristóbal Balenciaga nevéhez.
A Balenciaga Fall 2023 RTW kollekció izgalmas szettjei a Paris Fashion Weeken
„Az elegancia egyenlő a sallang eltávolításával.” – Christóbal BalenciagaFotók: Carlo Scarpato / Gorunway.com / Vogue
Ha tetszett a blogbejegyzés, akkor kövess a Facebookon ITT és az Instagramon ITT!