GaborSzakacs

A forma szobrászai - Alaïa és Balenciaga divatkiállítása

2020. február 05. - gaborszakacs

A párizsi couture hét ideje alatt nyílt meg az év legizgalmasabb divatkiállítása. Az Alaïa és Balenciaga: A forma szobrászai névre keresztelt különleges tárlat Azzedine Alaïa és Cristóbal Balenciaga formatervezői tehetségét állítja párhuzamba a kortalan elegancia, a határtalan nőiesség és a magasfokú szabászat szentháromsága alatt. Nagy öröm számomra, hogy hazánkban elsőként mutathatom meg nektek ezt az exkluzív gyűjteményt egyenesen Párizsból.

20200123_133257.jpg

20200123_131557.jpg

Az Alaïa és Balenciaga: A forma szobrászai című divatkiállítás 2020. január 20. és június 28. között látogatható

20200123_131749_1.jpg

A tárlat első szekciójában Azzedine Alaïa divattervező képekkel és filmekkel illusztrált munkásságát ismerhetik meg a látogatók.

20200123_132615_1.jpg

Azzedine Alaïa. Szomorú és megdöbbentő érzés azzal szembesülni, hogy a divatrajongók többsége - és sajnos néhány magyar divatszakember sem - ismeri a világhírű Azzedine Alaïa munkásságát. Pedig ő egy olyan nagytudású haute couture tervező volt, aki művészetével beírta magát a divattörténeti halhatatlanok közé. 

A sajtó egyszerűen a "tapadás királyának" kiáltotta ki, ugyanis az 1980-as években Alaïának meghatározó szerepe volt abban, hogy a sztreccs elismert divatelemmé válhasson. Az 1935-ben Tunéziában született designer stílusa ikonikussá vált, kreációi látszólag a test vonalát követték, az oldalán csipkebetétes textíliák második bőrként simultak a testre. A ruháiba épített elemek segítségével mégis egy új formát teremtett, egy sokkal gömbölyűbb, szabályosabb és nőiesebb megjelenést adott a nőknek. Ezzel pedig kiemelte az előnyös részeket, eltakarta a szabálytalanságokat, egyúttal megnyújtotta az alkatot. 

Alaïa egyébként szobrászatot tanult a tuniszi École des Beaux-Artsban, az 1950-es évek elején Párizsba költözött, ahol Christian Diorral dolgozott, majd Guy Laroche mellett elsajátította a szabás minden apró fortélyát. Az első saját kollekcióját csak 1980-ban adta ki, ezekben az években kizárólag megrendelésre dolgozott. A híre gyorsan elterjedt a világban. A legenda szerint Andrée Putman francia belsőépítész a New York-i Madison Avenue-n sétált egy Alaïa bőrkabátban, amikor a Bergdorf Goodman buyere felfigyelt rá és érdeklődött, hogy mit visel. Innentől kezdve nem volt megállás, New York és később Beverly Hills is megismerte Alaïa nevét. 1984-ben a francia kulturális minisztérium az év divattervezőjének választotta.

1986-ban elkészítette a Hableányt, ami egy zöld acetátruha, különlegessége, hogy a hajlított varrásaiban spirálisan cipzárt varrt. Majd Grace Jones színésznőnek tervezett egy mélyen dekoltált, a test vonalát követő rózsaszín darabot, ezzel Alaïa berobbant a világsajtóba is. Az 1990-es években - a nővére halála után - eltűnt a köztudatból, kizárólag privát megrendelésre dolgozott Párizs Marais negyedében, otthona mellett saját műhelyt, butikot és bemutatótermet alakított ki. 1994-ben megszületett a "Houpette", ami egy rugalmas texil, általa lenyűgöző formát adott a női testnek. 1995-ben előrukkolt a "Relax" nevű anyaggal, a széntartalmú szövet szálai taszítják az elektromágneses hullámokat, így a modern világ stresszoldó textiljeként terjedt el. A 2000-es évek elején megállapodott a Prada cégcsoporttal, a holding felfutatta a márkát, így 2007-ben visszavásárolta a nevet és a jogokat. 2008-ban a Francia Köztársaság Becsületrendje elismeréssel tüntették ki. 

Határtalan fantáziájával, mérnöki precizitásával és szobrászati szemléletmódjával megalkotott egy túláradóan szexi, már-már tolakodóan nőies megjelenést, a szakma pedig imádta. Mindenkit lenyűgöztek a modelljei fekete harisnyái, szuperdögös frizurái és a nyíltan erotikus sziluettjei. A legnagyobb sztárok rajongtak érte, többek között Tina Turner, Raquel Welch, Madonna, Janet Jackson, Brigitte Nielsen, Stephanie Seymour, Rihanna, Shakira, Lady Gaga és Kim Kardashian. A szakma felnézett a tervezői nagyságára, ám ő kritikus volt a divatipar nagyjaival szemben. Karl Lagerfeldről, a Chanel kreatív igazgatójáról nyilatkozta, hogy "Nem szeretem a munkáit, a szellemiségét és a hozzáállását. Túl sok a karikatúra. Karl Lagerfeld az élete során soha nem érintette meg az ollót." Az amerikai Vogue főszerkesztőjéről, Anna Wintourról sem volt túl jó véleménnyel: "Nagyon jól működteti az üzletet, de nem a divat részét. Amikor meglátom, hogyan van felöltözve, egy másodpercig sem hiszek az ízlésében. Egyébként ki fog emlékezni Anna Wintourra a divat történetében? Senki sem."

Azzedine Alaïa 2017.november 18-án hunyt el Párizsban. Halálával a divatszakma a legnagyobb haute couture művészét veszítette el. Naomi Campbell szupermodell 16 éves kora óta apjaként szerette, közösségi oldalain gyakran emlegeti mély és őszinte kapcsolatukat. A brit Vogue főszerkesztője, Edward Enniful így vallott Alaïáról: "Azzedine Alaïa valódi látnok és figyelemre méltó ember volt. Mélyen hiányzik mindenkinek, aki ismerte és szerette őt, valamint a világ minden tájáról származó nőknek, akik viselték a ruháját. " 

20200123_133143_1.jpg

Alaïa és Balenciaga valóban a test szobrászai voltak, művészetükkel rafináltan alakították a női alakot. A divattörténeti kiállításon lenyűgöző couture kreációkat vonultattak fel, első pillantásra nagyon nehéz eldönteni, hogy melyik ruha melyik tervező munkája.

20200123_133216_1.jpg

A tárlat ékköve ez a sellő fazonú Alaïa ruha. Szoborszerű formái, kecses ívei és tökéletes hullámai még a divatszkeptikusokat is lenyűgözik. Igazi mestermű!

20200123_133622.jpg

A jobb vagy a bal oldali darab Alaïa munkája? A kiállítás tökéletes időzés, ugyanis a Balenciaga-ház éppen a megnyitó napján jelentette be, hogy a 2020-as júliusi haute couture divathéten visszatér. Demna Gvasalia művészeti vezető irányítása alatt egy kreatív csapat a couture vonal újjáélesztésén dolgozik. A divatszakma tűkön ülve várja az eredményt.

20200123_133551.jpg

Szinte minden divattörténeti korszak a nőies nőt éltette, élteti. A tervezők a megfelelő szűkítésekkel a minél karcsúbb derék, a kerek vállak és a formás dekoltázsok kiemelésére fektették hangsúlyt. Alaïa és Balenciaga is fűzőszerű megoldásokkal igyekeztek a nőies íveket még figyelemfelkeltőbbé tenni. A magasított derék és a rövid kabátka elképesztő geometriai formák összességében válik tökéletessé. Egyszerre szigorúan feszes és hullámokban leomló romantikus. Megdolgoztatja a szemünket, mivel igazi mérnöki és divattervezői bravúr!

20200123_133726_1.jpg

A teljesség mindig a részletekben mutatkozik meg. Ezen a kabátkán kitűnően megfigyelhető az haute couture-re jellemző kézi kidolgozás, az egyedi és aprólékos díszítési munka. 

20200123_133804.jpg

A tökéletesség leképezése a textíliák nyelvére. A formavilág a klasszikus couture szabászat vonalait, a díszítések pedig a kifinomult luxust mutatják be. A gyűjteményben ez volt a kedvenc darabom, percekig álltam előtte és csodáltam.

20200123_135123_1.jpg

A sejtelmes fátyolerdőben felbukkantak a szexi darabok is, a kézi csipkék Azzedine Alaïa és Cristóbal Balenciaga munkásságában is meghatározó szereppel bírtak. Gondolnátok, hogy a két ruha elkészítése között közel 60 év telt el?

20200123_134651.jpg

Amikor egy fantasztikus haute couture részlet és kortárs szelfizés találkozik

20200123_134205.jpg

A dögös koktélruhákon és a drámai nagyestélyiken túl Alaïa és Balenciaga maradandót alkotott az elegáns utcai viseletek terén is. Nőies szabásvonalú, szűkített derekú kabátjaik amellett, hogy kifinomultan stílusosak, időtlenek és kortalanok is egyben. A gyűjtemény kurátorai, Olivier Saillard és Carla Sozzani csodálatos munkát végeztek, ízlésesen gondozzák a két designer hagyatékát.

20200123_134405_1.jpg

A Paris Fashion Week egyik legszebb időszaka volt, amikor személyesen csodálhattam meg a két világhírű couturier Alaïa és Balenciaga munkáit. Az igazi ajándék, hogy a csodás darabok között összefutottam a brit Vogue divatszerkesztőjével és írójával, Sinéad Burke-kel.

20200123_140321_1.jpg

A magával ragadó couture tárlat után Azzedine Alaïa házának udvarán. Mögöttem a kiállítótér, mellett a kávézó és az Alaïa shop, amellett pedig a designer egykori műhelye.

20200123_154234_1.jpg

Az “Alaïa et Balenciaga, Sculpteurs de la Forme” divatkiállítás az Association Azzedine Alaïa, 18 Rue de la Verrerie, Paris 75004 címen érhető el Párizs Marais negyedében 2020. június 28-ig. Ha a francia fővárosban jártok, mindenképpen nézzétek meg, a couture-rajongóknak kötelező!

Photos: GaborSzakacs Blog

Megtalálsz a közösségi oldalakon is. Ha tetszett a bejegyzés, akkor lájkolj a Facebookon és kövess az Instagramon!

A bejegyzés trackback címe:

https://gaborszakacs.blog.hu/api/trackback/id/tr2015459572

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása