A párizsi couture hét ideje alatt nyílt meg az év legizgalmasabb divatkiállítása. Az Alaïa és Balenciaga: A forma szobrászai névre keresztelt különleges tárlat Azzedine Alaïa és Cristóbal Balenciaga formatervezői tehetségét állítja párhuzamba a kortalan elegancia, a határtalan nőiesség és a magasfokú szabászat szentháromsága alatt. Nagy öröm számomra, hogy hazánkban elsőként mutathatom meg nektek ezt az exkluzív gyűjteményt egyenesen Párizsból.
Az Alaïa és Balenciaga: A forma szobrászai című divatkiállítás 2020. január 20. és június 28. között látogatható
A tárlat első szekciójában Azzedine Alaïa divattervező képekkel és filmekkel illusztrált munkásságát ismerhetik meg a látogatók.
Azzedine Alaïa. Szomorú és megdöbbentő érzés azzal szembesülni, hogy a divatrajongók többsége - és sajnos néhány magyar divatszakember sem - ismeri a világhírű Azzedine Alaïa munkásságát. Pedig ő egy olyan nagytudású haute couture tervező volt, aki művészetével beírta magát a divattörténeti halhatatlanok közé.
A sajtó egyszerűen a "tapadás királyának" kiáltotta ki, ugyanis az 1980-as években Alaïának meghatározó szerepe volt abban, hogy a sztreccs elismert divatelemmé válhasson. Az 1935-ben Tunéziában született designer stílusa ikonikussá vált, kreációi látszólag a test vonalát követték, az oldalán csipkebetétes textíliák második bőrként simultak a testre. A ruháiba épített elemek segítségével mégis egy új formát teremtett, egy sokkal gömbölyűbb, szabályosabb és nőiesebb megjelenést adott a nőknek. Ezzel pedig kiemelte az előnyös részeket, eltakarta a szabálytalanságokat, egyúttal megnyújtotta az alkatot.
Alaïa egyébként szobrászatot tanult a tuniszi École des Beaux-Artsban, az 1950-es évek elején Párizsba költözött, ahol Christian Diorral dolgozott, majd Guy Laroche mellett elsajátította a szabás minden apró fortélyát. Az első saját kollekcióját csak 1980-ban adta ki, ezekben az években kizárólag megrendelésre dolgozott. A híre gyorsan elterjedt a világban. A legenda szerint Andrée Putman francia belsőépítész a New York-i Madison Avenue-n sétált egy Alaïa bőrkabátban, amikor a Bergdorf Goodman buyere felfigyelt rá és érdeklődött, hogy mit visel. Innentől kezdve nem volt megállás, New York és később Beverly Hills is megismerte Alaïa nevét. 1984-ben a francia kulturális minisztérium az év divattervezőjének választotta.
1986-ban elkészítette a Hableányt, ami egy zöld acetátruha, különlegessége, hogy a hajlított varrásaiban spirálisan cipzárt varrt. Majd Grace Jones színésznőnek tervezett egy mélyen dekoltált, a test vonalát követő rózsaszín darabot, ezzel Alaïa berobbant a világsajtóba is. Az 1990-es években - a nővére halála után - eltűnt a köztudatból, kizárólag privát megrendelésre dolgozott Párizs Marais negyedében, otthona mellett saját műhelyt, butikot és bemutatótermet alakított ki. 1994-ben megszületett a "Houpette", ami egy rugalmas texil, általa lenyűgöző formát adott a női testnek. 1995-ben előrukkolt a "Relax" nevű anyaggal, a széntartalmú szövet szálai taszítják az elektromágneses hullámokat, így a modern világ stresszoldó textiljeként terjedt el. A 2000-es évek elején megállapodott a Prada cégcsoporttal, a holding felfutatta a márkát, így 2007-ben visszavásárolta a nevet és a jogokat. 2008-ban a Francia Köztársaság Becsületrendje elismeréssel tüntették ki.
Határtalan fantáziájával, mérnöki precizitásával és szobrászati szemléletmódjával megalkotott egy túláradóan szexi, már-már tolakodóan nőies megjelenést, a szakma pedig imádta. Mindenkit lenyűgöztek a modelljei fekete harisnyái, szuperdögös frizurái és a nyíltan erotikus sziluettjei. A legnagyobb sztárok rajongtak érte, többek között Tina Turner, Raquel Welch, Madonna, Janet Jackson, Brigitte Nielsen, Stephanie Seymour, Rihanna, Shakira, Lady Gaga és Kim Kardashian. A szakma felnézett a tervezői nagyságára, ám ő kritikus volt a divatipar nagyjaival szemben. Karl Lagerfeldről, a Chanel kreatív igazgatójáról nyilatkozta, hogy "Nem szeretem a munkáit, a szellemiségét és a hozzáállását. Túl sok a karikatúra. Karl Lagerfeld az élete során soha nem érintette meg az ollót." Az amerikai Vogue főszerkesztőjéről, Anna Wintourról sem volt túl jó véleménnyel: "Nagyon jól működteti az üzletet, de nem a divat részét. Amikor meglátom, hogyan van felöltözve, egy másodpercig sem hiszek az ízlésében. Egyébként ki fog emlékezni Anna Wintourra a divat történetében? Senki sem."
Azzedine Alaïa 2017.november 18-án hunyt el Párizsban. Halálával a divatszakma a legnagyobb haute couture művészét veszítette el. Naomi Campbell szupermodell 16 éves kora óta apjaként szerette, közösségi oldalain gyakran emlegeti mély és őszinte kapcsolatukat. A brit Vogue főszerkesztője, Edward Enniful így vallott Alaïáról: "Azzedine Alaïa valódi látnok és figyelemre méltó ember volt. Mélyen hiányzik mindenkinek, aki ismerte és szerette őt, valamint a világ minden tájáról származó nőknek, akik viselték a ruháját. "
Alaïa és Balenciaga valóban a test szobrászai voltak, művészetükkel rafináltan alakították a női alakot. A divattörténeti kiállításon lenyűgöző couture kreációkat vonultattak fel, első pillantásra nagyon nehéz eldönteni, hogy melyik ruha melyik tervező munkája.
A tárlat ékköve ez a sellő fazonú Alaïa ruha. Szoborszerű formái, kecses ívei és tökéletes hullámai még a divatszkeptikusokat is lenyűgözik. Igazi mestermű!
A jobb vagy a bal oldali darab Alaïa munkája? A kiállítás tökéletes időzés, ugyanis a Balenciaga-ház éppen a megnyitó napján jelentette be, hogy a 2020-as júliusi haute couture divathéten visszatér. Demna Gvasalia művészeti vezető irányítása alatt egy kreatív csapat a couture vonal újjáélesztésén dolgozik. A divatszakma tűkön ülve várja az eredményt.
Szinte minden divattörténeti korszak a nőies nőt éltette, élteti. A tervezők a megfelelő szűkítésekkel a minél karcsúbb derék, a kerek vállak és a formás dekoltázsok kiemelésére fektették hangsúlyt. Alaïa és Balenciaga is fűzőszerű megoldásokkal igyekeztek a nőies íveket még figyelemfelkeltőbbé tenni. A magasított derék és a rövid kabátka elképesztő geometriai formák összességében válik tökéletessé. Egyszerre szigorúan feszes és hullámokban leomló romantikus. Megdolgoztatja a szemünket, mivel igazi mérnöki és divattervezői bravúr!
A teljesség mindig a részletekben mutatkozik meg. Ezen a kabátkán kitűnően megfigyelhető az haute couture-re jellemző kézi kidolgozás, az egyedi és aprólékos díszítési munka.
A tökéletesség leképezése a textíliák nyelvére. A formavilág a klasszikus couture szabászat vonalait, a díszítések pedig a kifinomult luxust mutatják be. A gyűjteményben ez volt a kedvenc darabom, percekig álltam előtte és csodáltam.
A sejtelmes fátyolerdőben felbukkantak a szexi darabok is, a kézi csipkék Azzedine Alaïa és Cristóbal Balenciaga munkásságában is meghatározó szereppel bírtak. Gondolnátok, hogy a két ruha elkészítése között közel 60 év telt el?
Amikor egy fantasztikus haute couture részlet és kortárs szelfizés találkozik
A dögös koktélruhákon és a drámai nagyestélyiken túl Alaïa és Balenciaga maradandót alkotott az elegáns utcai viseletek terén is. Nőies szabásvonalú, szűkített derekú kabátjaik amellett, hogy kifinomultan stílusosak, időtlenek és kortalanok is egyben. A gyűjtemény kurátorai, Olivier Saillard és Carla Sozzani csodálatos munkát végeztek, ízlésesen gondozzák a két designer hagyatékát.
A Paris Fashion Week egyik legszebb időszaka volt, amikor személyesen csodálhattam meg a két világhírű couturier Alaïa és Balenciaga munkáit. Az igazi ajándék, hogy a csodás darabok között összefutottam a brit Vogue divatszerkesztőjével és írójával, Sinéad Burke-kel.
A magával ragadó couture tárlat után Azzedine Alaïa házának udvarán. Mögöttem a kiállítótér, mellett a kávézó és az Alaïa shop, amellett pedig a designer egykori műhelye.
Az “Alaïa et Balenciaga, Sculpteurs de la Forme” divatkiállítás az Association Azzedine Alaïa, 18 Rue de la Verrerie, Paris 75004 címen érhető el Párizs Marais negyedében 2020. június 28-ig. Ha a francia fővárosban jártok, mindenképpen nézzétek meg, a couture-rajongóknak kötelező!
Photos: GaborSzakacs Blog
Megtalálsz a közösségi oldalakon is. Ha tetszett a bejegyzés, akkor lájkolj a Facebookon és kövess az Instagramon!