GaborSzakacs

A Dolce & Gabbana áriái a milánói Scalában

2020. november 01. - gaborszakacs

A jellegzetesen dél-itáliai kollekciók mellett szezonról szezonra megalkotja a magas minőségű couture viseleteit is a Dolce & Gabbana. A világhírű divatház Alta Moda névre keresztelt gyűjteményét a legszebb olasz operák történetei, különleges karakterei és színpadi jelmezei ihlették. Domenico Dolce és Stefano Gabbana tervezők egy történelmi korszakokon átívelő kulturális hidat hoztak létre a divat és a zeneművészet között. Kedves Olvasó, dőlj hátra a fotelben és engedd, hogy magával ragadjon az élmény!

27_don_carlos_masolata.jpg

Az opera egy énekes-hangszeres drámai műfaj telis-tele érzelmekkel, fordulópontokkal és tragédiákkal. Az emberek többsége sajnos a mai napig nem szereti ezt a különleges zenei élményt, mert vagy az énekelt szöveget vagy magát a történetet nem értik. Ám akiket egyszer elvarázsol, azok egy életen át rajongói lesznek. A világhírű olasz tervezőpáros, Domenico Dolce és Stefano Gabbana nagy operabarát hírében áll. 1984 óta minden show-jukat Mascagni: Parasztbecsület intermezzojával nyitjak meg. Kollekcióikban gyakran feltűnnek az ismert itáliai zeneszerzők dalműveinek karakterei és színpadi jelmezei. 2012-ben a Dolce & Gabbana első Alta Moda bemutatóját a Norma előadása előzte meg, 2015 januárjában a milánói Scala adott otthont a couture ruhaköltemények nagyszabású prezentációjához, amelyben épület történetét dolgozták fel a designerek.

A Dolce & Gabbana messze földön híres a díszes ruháiról és az olasz hagyományokat ápoló, temperamentumos viseleteiről. A magas színvonalon kivitelezett, couture minőségű darabjaikat az Alta Moda név alatt szokta kifutóra vinni a szakma és a márka rajongóinak legnagyobb örömére. A 2020-as év egyik legszebb kollekcióját a milánói La Scala művészeti igazgatója, Alexander Pereira segítségével készítette el Domenico Dolce és Stefano Gabbana a leghíresebb olasz operák inspirációjára. A tervezőasztal mellett felsorakoztak a zeneirodalom kiválóságai, Bellini, Rossini, Verdi, Puccini és Mascagni, hogy a megalkotott operáik - egy lenyűgöző vizuális élményként - a textíliák nyelvén keljenek életre.

Stefano Gabbana így nyilatkozott a kiválasztott operákról: „Mindegyiket ismertük már korábban, de talán felületesebb módon. De miután szorosan megvizsgáltuk őket, elkezdtük megérteni a drámát a zenében és azt, hogyan lehet azt átvinni a szövet mozgásába." Domenico Dolce hozzátette: „Ez a zene bizonyos szempontból nagyon veszélyes, mert valakinek egy szenzációs élményt ad, nekem pedig egy másik érzést. Mindenki számára különféle érzelmeket teremt.”

A milánói Scala impozáns falai között 300 meghívott vendég előtt kezdetét vette az Alta Moda show.

Puccini nagysikerű Tosca című operája nyitotta meg a kollekciót. A darabra jellemző nagyvonalúság, dráma és a felfokozott érzelmek a ruhákon is visszaköszöntek. A DG hivatalos leírása szerint az aranygalléros vörös tollköpeny Hariclea Darclée operaénekes tiszteletére készült. A negatív karaktert, Scarpiát a színpadon gazdagon díszített vörös bársonyba öltöztetik a jelmeztervezők, illetve FloriaTosca tragikus karakterét is gyakran piros szettben jelenítik meg.

Az ókori Egyiptomban és Etiópiában játszódó Aida Giuseppe Verdi talán legismertebb műve. Tragédia és ünnepélyesség, a hercegnői rang és a rabszolgaság sanyarú sorsa is visszaköszön a Dolce & Gabbana kollekciójában. A prémes szegélyű köntösök, a páncélt idéző szegecselt aranydíszítések, a korabeli szandálok és a lenyűgöző fejdíszek az opera elsöprő erejét, a történet drámáját hangsúlyozzák. Verdi zeneművészetének egy méltó leképezése.

A tüdőbeteg Violetta Valéry estéllyel ünnepli, hogy egészségének javultával visszatérhet a társasági életbe. Ám a "bukott nő" érzelmes története tragikus véget ér. A Párizsban játszódó háromfelvonásos Verdi-opera, a Traviata jelmezeinek is beillenének a finoman kimunkált kreációk. A főhősnő csontszínű ruhája kék selyemszalagokkal díszített, amelyhez elképesztő barokk fejdíszt és smaragdékszereket álmodott meg Domenico és Stefano. A dalmű inspirációhoz készült további kosztümök is a gazdag díszítettséget, az arisztokratikus megjelenést és az eleganciát szolgálják. Feszes és izgalmas szabásvonalak, gyönyörű brokátok és bársonyok sorakoznak fel, emellett szemet gyönyörködtetőek a kézi hímzések is.

A világirodalom legismertebb és legszebb szerelmes történetének zenei átirata Bellini nevéhez köthető. Shakespeare Rómeó és Júlia című tragédiáját kétfelvonásos operára adaptálva 1830-ban mutatták be Velencében. A középkori Veronában játszódó romantikus és tragikus cselekményéhez a DG tervezőpárosa álmodozó szilettekbe öltöztette az ő Júliáját. Az elefántcsont árnyalatú ruhába megidézett hősnő könnyed, kislányos eleganciával jelenik meg a kifutón, sifon szettjeiben persze megbújik a jellegzetes Dolce-életérzés.

Puccini látványos operája a Pillangókisasszony. Az ősbemutatója 1904. február 17-én volt éppen a milánói La Scala operaházban, címszereplőjét Cso-cso-szánt Maria Callastól Rost Andreáig több világhírű szoprán is életre keltette már. A történet a japán és amerikai kultúra különbségeire és az emiatt bekövetkező tragédiára épül, ám a Dolce & Gabbana ihletforrása inkább a japán és olasz öltözködés közös nevezőre hozására fekteti hangsúlyt. Az egyszerű keleti vonalak, a letisztult formavilág a tradicionális olasz jegyekkel kitűnően működik. A hímzett kimonók és a jelentőségteljes fejdíszek mély tisztelettel adóznak a több évezredes távol-keleti hagyományok iránt. A megjelenő darabok inkább egy vörös szőnyeges eseményhez illenek, mintsem egy grandiózus operaelőadáshoz.

Pietro Mascagni egyfelvonásos operája a Parasztbecsület. A cselekmény 1880 húsvétján játszódik egy szicíliai faluban, benne szerelem, féltékenység, megcsalás, dráma és halál, vagyis maga az élet. Igazi hazai terep Stefano Gabbana és Domenico Dolce számára, akik szintén ebből a dél-olasz régióból származnak. A Cavalleria Rusticana szekcióhoz készített ruháik a szigorú katolikus ünnepi viseleteket, a szicíliai özvegyi megjelenés tradícióit hozzák. Mintha már láttuk volna ezeket a szetteket egy korábbi kollekcióban, nemigaz? Szépen kimunkáltak a hímzések, a csipkedíszítések, igazán klasszikus, nőies szabásvonalakat jelenítettek meg. A hatalmas ékszerek és a matt rúzsok ízig-vérig Dolce-hatást nyújtanak.

22_a_sevillai_borbely.jpg

Gioachino Rossini kétfelvonásos operája A sevillai borbély. Az 1816-ban bemutatott darab főhősnője Rosina, akit a DG tervezőpárosa latinos-fodros flamenco ruhában ábrázolt. A hajtogatott taftokból álló, hatalmas ruhaköltemény egy tüzes tánchoz alkalmatlan, ám a csábításhoz éppen ideális. Érdemes szemügyre venni az aprólékos kidolgozásokat, a couture-részletek igazán emlékezetessé teszik ezt a műalkotást.

Giacomo Puccini Turandot című operája az egyik személyes kedvencem. Akárhányszor látom, mindig lenyűgöz a zenei hatása, a színpadképe és a jelmezei. A világ jelentős operaszínpadain nagy sikerrel bemutatott darab cselekménye a kínai Tiltott Városban játszódik. Egy szerelmi történet némi drámával és a kulturális sokszínűség akadályaival. Dolce és Gabbana egy izgalmas képet festett le a modern Turandotról, aki az előkelő megjelenését a bizánci korból, a stílusát az olasz divatháztól, a díszítési technikákat és az ékszereit az évezredes kínai kultúrából meríti. Birgit Nilsson, Montserrat Caballé vagy éppen Marton Éva színpadi megjelenésétől kellőképpen távol álló szettek a mai nők igényeit elégítik ki. 

Giuseppe Verdi ötfelvonásos operája a Don Carlos. 1867-ben mutatták be a párizsi operaházban. Domenico Dolce és Stefano Gabbana kítűnően ábrázolta az 1500-as évek második felének francia és spanyol arisztokráciáját, a pápaság hatalmát és persze az inkvizíció időszakát. Ruháikon jellegzetes katolikus vallási motívumok, keresztek, süvegek és papi jegyek jellennek meg. Igazi fináléja a Dolce & Gabbana Alta Moda kollekciónak, ugyanis ezek a ruhaköltemények a legerősebb hatásúak. Elképesztő kézi gyöngyözésekkel, aprólékos kristálydíszítésekkel, erőteljes és határozott szabásvonalakkal, illetve tekintélyt parancsoló palástokkal, köpenyekkel találkozunk. A bordó, lila, vörös és kék szövetek mellett igazán jól mutatnak a márkára jellemző bizánci-olasz hatásból táplálkozó aranyló hímzések és csipkék. A sorozat egyszerre grandiózus, elsöprő erejű és polgárpukkasztóan izgalmas.

Érdekesség, hogy Domenico Dolce ezt az Alta Moda projektet „lehetetlen álomnak” nevezte. De megvalósították és lenyűgöző lett. Hihetetlen élmény, ahogyan a különféle művészeti ágak, a zene szeretete, a fantázia, a színpadiasság és magasfokú szabászat találkozott egy gyűjteményben. Engem minden darabja lenyűgözött. 

Fotók: Dolce & Gabbana / Vogue.com

Még több divattartalomért kattints a közösségi oldalakra, lájkolj a Facebookon ITT és kövess az Instagamon ITT!

A bejegyzés trackback címe:

https://gaborszakacs.blog.hu/api/trackback/id/tr7315341904

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása