GaborSzakacs

Az alvilágból a mennyországba John Gallianóval

2020. június 15. - gaborszakacs

John Galliano alapjaiban megrengette a divatvilágot, amikor 1997-ben elfoglalta a Christian Dior kreatív igazgatói székét. A klasszikus francia eleganciájáról ismertté vált divatház egy csapásra a kortárs divat fellegvára lett. Az öntörvényű tervező a kollekcióiban a romantikát az eklektikus jegyekkel keverte, visszahozta a fűzőt, a kézi gyöngydíszítéseket és a drámai szabásvonalakat. A Dior kifutóján megjelentek a színházi jelmezekre hajazó, bohém ruhaköltemények, amelyeket a szakma és a nemzetközi média is megbabonázva figyelt. Hagyományteremtő jelleggel egy sikkes időutazásra invitállak benneteket az haute couture mesés világába. Az első divattörténeti állomásunk a Christian Dior 2005-ös őszi gyűjteménye, tartsatok velem!

2_356.jpg

John Galliano. Egy élő legenda. A határtalan fantáziával megáldott, romantikus és újításokra roppant nyitott művész a kortárs divat talán legjelentősebb couture tervezője. A Gibraltárban született, majd Londonban tanulmányokat folytató Galliano első kollekcióját 1984-ben mutatta be. A szépségről és merészségről alkotott elképzeléseit sűrítette a sajátos szabásvonalakkal elkészített ruháiba, a megnyerően tökéletes bemutatójának pedig hatalmas visszhangja lett. 1985-ben már saját márkát indított, közben ellátta a Givenchy vezető designeri feladatait, majd a Christian Dior kreatív igazgatói székét is elfoglalhatta.

Bizony, volt idő, amikor Galliano neve egyet jelentett a legpatinásabb francia divatházzal, a Christian Diorral. A márka 1997-től a tenyerén hordozta, a szakma imádta, a világ a lábai előtt hevert. A tehetsége és a szárnyaló kreativitása megkérdőjelezhetetlennek tűnt. A drámai haute couture ruhakölteményei, a vezető lapok szebbnél szebb fotósorozatai és a meghökkentően extravagáns bemutatói a divat első számú ikonjává emelték. Ám Galliano a sikertől - és később beismerte, hogy a jókora mennyiségű kábítószertől - megrészegülve hatalmasat bukott. 2011-ben az antiszemita kijelentései miatt a karrierje egy szempillantás alatt kettétört, a Dior pedig száműzte a vezető tervezői pozícióból. Anna Wintour közbenjárásával az Oscar de la Renta segítő jobbot nyújtott számára, a várva várt visszatérés azonban elmaradt. Eltűnt a lobogó szenvedély, a csillogás és a végtelenbe száguldó sikeráradat. Galliano a lelki megnyugvást végül a Maison Margielánál találta meg, ahol újra szabadjára engedhette a fantáziáját. A legnagyobb örömöt mégis az jelenti a rajongóinak, hogy szezonról szezonra a saját márkaneve alatt is felvillantja azt a művészi érzékenységet, amit annak idején a Diornál láthattunk tőle.

Paris Fashion Week, 2005 júliusa. A csordulásig megtelt sötét terem nézőterén a divatvilág nagyágyúi foglaltak helyet, hogy élőben láthassák a Christian Dior 2005-ös őszi couture kollekcióját. A Tim Burton filmeket idéző díszletet hatalmas pókhálók borították, a földön heverő csillár és a törött szobrok egy titokzatos álomképet keltettek életre. Az Edward-korabeli kastély vaskapujához egy CD feliratú, fekete lovaskocsi érkezett. Az ajtaja kinyílt és Madame Dior szelleme lépett elő egy füstszürke ruhakölteményben, kísérője pedig a tengerészgyalogos uniformisba öltözött kisfia. Az asszony ruhája és kiegészítői romantikusak, gazdagon díszítettek, ám a sminkje és a frizurája egy túlvilági állapotról árulkodott. A pokolbéli táj különleges divatbemutatóvá avanzsált, sorra érkeztek a formabontó kreációk, a viktoriánus formák, az edwardi sziluettek, a félig elkészült, fodros darabok. Felvillantak a New Look szoknyaformái, ám a felsorakozó couture ruhák sokkal könnyebb anyagokból készültek, mint az ikonikus elődjeik. A színházi jelmezeknek beillő, tüll-taft ruhák testszínű fűzőket kaptak, a széles szalagok, az átlátszó fehérneműk a modellekből élő próbababákat varázsoltak. A fedetlen mellpárnák a csípőkre kerültek, rajtuk a kitűnően olvasható felirattal: "HAUTE COUTURE Christian Dior 2005". A fényes organzák kézi hímzéseket kaptak, az elképesztő gyöngyözések és az ékszerek az eklektikus hatást fokozták. A monokróm árnyvilág színes textilmámorba csapott át, a perui ihletésű darabok megtörték a misztikumba süllyedő hangulatot. Egy pillanatra Hollywood aranykora Rita Hayworth, Marlene Dietrich és Lauren Bacall szellemével suhant át a kifutó felett. Az impozáns kollekció a korszak felkapott modelljeivel - Naomi Campbell, Stella Tennant, Doutzen Kroes, Linda Evangelista, Eva Herzigová, Karolina Kurkova, Nadja Auermann és  Lily Cole - segítségével ment a mennybe. A fináléban a kifutón felsorakozó divattörténeti műremekek közé egy vörös hintóban megérkezett az alkotó, John Galliano is, aki a végtelenbe nyúló tapsviharral gyűjtötte be a meghívottak elismerését. Micsoda látvány, micsoda művészi érték, leborulok Galliano tervezői nagysága előtt!

"A ruha nem más, mint egy darab múlékony építészet, melynek célja, hogy fokozza a női test arányait." - Christian Dior

„Az öltözködés öröme művészet.” - John Galliano

26_69.jpg

Photos: Marcio Madeira / Vogue

Még több divattartalomért kattints a közösségi oldalakra, lájkolj a Facebookon és kövess az Instagramon!

A bejegyzés trackback címe:

https://gaborszakacs.blog.hu/api/trackback/id/tr3615807538

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása