A barokk túláradó luxusát, a reneszánsz ruhák könnyedségét, az egyházi köpenyek jelentőségteljes mivoltát és a díszes kimonók évezredes hagyományait mutatja be a 2019-es őszi-téli kollekciójában Guo Pei. A kínai haute couture nagyasszonya egy olyan misztikumot keltett életre, amelyben az időtlen valóságot és a túlvilágot csupán egy cérnaszál választja el egymástól. Lépjetek be a divat titkokkal teli alternatÍv univerzumába!
Első ránézésre egy giccses jelmezversenynek tűnhet Guo Pei 2019-es őszi-téli kollekciója, ám ha alaposabban szemügyre vesszük a részleteket, akkor hamar rájövünk, hogy ez valójában egy magas művészi színvonalon kivitelezett mesés gyűjtemény. A kínai haute couture első számú nagykövete 'alternatív univerzumnak' nevezte a kifutóra küldött új sorozatát, ugyanis ebben egy igencsak misztikus és rejtélyes világot mutat be. Már az ihletforrás egy különös és megkerülhetetlen, sokak számára még mindig tabutéma: a halál. Ismeretlen és sötét, rejtélyes és sokszor félelmet keltő dolog. Akár tetszik, akár nem, az életünk része és egyszer mindenkit érint.
Az életünk során - vallási vagy felekezeti hovatartozásunktól függetlenül - többször is elgondolkodunk azon, vajon mi lehet odaát. Van egyáltalán odaát? Földi létünk után körülvesz bennünket az éteri fényesség és a leírhatatlan boldogság vagy a lelkünk egy sötét és félelmetes szellemvilágba süllyed le, hogy a földi bűnöktől megtisztuljon? Ez az állapot örökkévalóságig tart majd vagy visszatérhetünk egy másik testben? Vannak előre elrendelt feladataink ebben az életben és a túlvilágon is? A testünk egyszerűen elporlik, a szellemiségünk pedig csak az utókor emlékezetében maradhat fenn? Nem tudhatjuk, de egyszer minden kérdésünkre választ kapunk.
A különféle vallási nézetek és hitrendszerek ütköztek, a letűnt korok öltözködési stílusai és jellegzetes megjelenési formái keltek életre Guo Pei látványos kollekciójában. A 2019-es őszi couture show nyitóképében rokokó ruhába bújtatott sziámi ikrek léptek a kifutóra, akik a túlvilág misztikumát és a magas művészetek testet öltött valóságát szimbolizálták. Sorra érkeztek a XVII-XVIII. századot megidéző ruhaköltemények, Marie Antoinette kora egy szempillantás alatt elérhető közelségbe került. A nehéz selymek és a hatalmas krinolinok mesés hímzéseket kaptak, a különleges fejdíszek tekervényes faágak és madárfészkek képében lopták be magukat a szívünkbe. A születést a tojásdad formák, az elmúlást a fehér maszkok és a fekete szárnyak jelképezték. Kétség sem férhet hozzá, hogy Pei kitűnő érzékkel jelenítette meg az élet és halál örök körforgását. A szigorú egyházi viseletek a barokk fényűzést, na és Christian Lacroix couture világát idézték meg, a vallási szimbólumok, az építészeti stílusjegyek és a kortalan nőiesség szentháromsága a teljes kollekciót a mennyekbe repítette. A légies reneszánsz hatású sziluettek mellett feltűntek az Erzsébet-korabeli fodrok, a díszes kimonók és a hagyományos kínai motívumok is. Az elképesztően gazdag hímzések és az aprólékos kézműves kidolgozások megelevenítették a sárkányokat, a majmokat, az elefántokat és a kígyókat. Guo Pei meglepően szövevényes és gazdag jelképrendszerei szinte megfejthetetlen kódokat hordoznak, az összhatásuk egyszerre sokkoló, drámai, meglepő és titokzatos. A bézs-fekete-arany árnyalataival dolgozott, ezekkel is a létezés-illúzió, a mérhetetlen gazdagság és a legmagasabb rendű művészet erejét hangsúlyozta. Az álmok valóra válhatnak, a valóság misztikus köddé oszlik, az haute couture pedig szavak nélkül mesél az érzelmekről és a földi létünk egy alternatív univerzumáról.
Photos: Filippo Fior / Gorunway.com / Vogue
Megtalálsz a közösségi oldalakon is. Ha tetszett a bejegyzés, akkor lájkolj a Facebookon és kövess az Instagramon!