Egy igazán megható és látványos bemutatóval nyitotta meg a párizsi haute couture hetet a Givenchy. A francia márka új kreatív igazgatója, Clare Waight Keller a teljes kollekciót a februárban elhunyt legendás divattervezőnek, a divatház megalapítójának, Hubert de Givenchy-nak ajánlotta. Ikonikus formák, lenyűgöző szabásvonalak és előkelő elegancia jellemezte a mesés ruhakölteményeket felvonultató sorozatot, amely a 20. század legnagyobb divatikonját, Givenchy kedvenc modelljét, a bájos Audrey Hepburnt is megidézte.
Hubert de Givenchy a legjelentősebb francia haute couture tervező volt. Olyan hírességek rendeltek ruhákat a szalonjából, mint Jacqueline Kennedy vagy Audrey Hepburn. Givenchy művészete maga volt az elegancia. A franciaországi Beauvais-ban született 1927-ben. Már egészen fiatalon megmutatkozott a szépség iránti érzékenysége, korán eldöntötte, hogy a divattal szeretne foglalkozni. Olyan couture műhelyekben sajátította el a szakmai tudását mint Fath, Piguet, Schiaparelli, de dolgozott Pierre Balmain és Christian Dior mellett is. 1952-ben nyitotta meg saját divatházát, újító fazonjai, a térdig érő, lenge zsákruhái és derékon kötős ingruhái több évtizedre meghatározták a divatot. A világhírt az Audrey Hepburn főszereplésével készült Álom luxuskivitelben című film kosztümjeivel érte el. Innen már nem volt megállás, a sztárok egymásnak adták a kilincset Givenchy üzletében, a legismertebb ügyfele, az amerikai first lady, aki egyben a kor első számú divatikonja, Jackie Kennedy lett. Sikert sikerre halmozott, Párizs meghatározó couturier-jeként emlegették a jelentős divatlapok. A márkáját 1988-ban mégis eladta a LVMH-nak, 1995 végleg visszavonult a tervezéstől. Az első brit designerként John Galliano lett a kreatív igazgató, aki nagyszerű fantáziavilágával, kifinomult ízlésével tartani tudta a Givenchy-ház által kijelölt irányt. Alexander McQueen munkássága már megosztotta a szakmát, ahogyan Julien Macdonald is. 2005-től Riccardo Tisci került a vezetői székbe, aki a komor, mélabús romantika irányába vitte az üde eleganciájáról ismert brandet.
Clare Waight Keller elődjéhez képest teljesen új alapokra helyezte a legendás Givenchyt. A 2018-as év igazi áttörést jelentett számára, ugyanis az első tervezőnőként elfoglalhatta a nagy márka kreatív igazgatói székét, emellett Meghan Markle ruháját is megtervezhette a hercegi esküvőre. Waight Keller újra a letisztult eleganciát, egyszerű vonalvezetést képviseli, igazi klasszikusokat készít. A 2018-as őszi haute couture kollekciót a februárban elhunyt Givenchy emlékének ajánlotta, 'A tribute to Hubert de Givenchy' névre keresztelt bemutató a nagy előd szellemiségét viszi tovább.
A párizsi Nemzeti Levéltár impozáns kertjében rendezték meg a Givenchy 2018-as őszi haute couture kollekciójának bemutatóját. A tekintélyparancsoló épületből grafitszürke fényben úszó, az ég felé tükröződő kifutó vezetett a park fái közé. Clare Waight Keller egy tiszteletteljes - és egyben roppant bátor - sorozattal lepte meg a divat szerelmeseit, méltó emléket állítva Givenchy művészete előtt. Az 1950-es és 1970-es évek jellegzetes darabjai modern, mai értelmezésben keltek életre a kifutón. A nőies szabásvonalak finom ívű, derekat hangsúlyozó textíliák képében érkeztek, a főként fekete és fémes csillogású kreációk valósággal beragyogták a párizsi éjszakát. A klasszikus fazonú kreációk lélegzetelállító uszályokban végződő palástokat és csuklyás köpenyeket, illetve virágokkal díszített kabátkákat kaptak. A háromnegyedes ujjak, a mellrészen tekeredő masnik és az egyenes vonalak mind-mind Givenchy fénykorát idézték meg. A mesés toll-, gyöngy- és kristálydíszítések a felsorakoztatott sziluettek alkalmi jellegét erősítették. Egy csodálatos divattörténeti időutazás részesei lehettünk úgy, hogy a kifutóra vitt darabok egyike sem a korábbi nagysikerű kreációk másolataként tért volna vissza. Az építészet inspirálta fekete-fehér-ezüst-kék ruhaköltemények között fel-felbukkan néhány aranyló fényű, kupolára emlékeztető ruha és simogatóan lágy rózsaszínben pompázó sziluett is. Érdekesség, hogy az aszimmetrikus vágások, a feszes szabás és szigorú vonalak ellenére könnyedebbnek tűnnek az egyes kreációk, mint az 1950-es években. Minden bizonnyal ezek a bársonyok és a selymek már sokkal modernebb technológiával készültek, így a viselésük sem annyira nehézkes. A virágos applikációk mellett fém hevederek és görög istennőkre hajazó mellvértek is feltűntek a kifutón. Igazi meglepetés, hogy a couture gyűjtemény ezúttal szín-és formavilágában is harmonizáló férfi összeállításokkal is kiegészült. A férfias megjelenés, a határozottságot sugárzó öltönyök és kabátok csodás kristálydíszítésekkel és libbenő sálakkal egészültek ki, ám ezek egy cseppet sem vonnak le a kifutóra küldött darabok maszkulin mivoltából. Újabb példa arra, hogy az igazi luxus nem csak a megjelenésükre ügyelő nők kiváltsága.
A bemutató fináléjában felcsendült a "Moon River", az Álom luxuskivitelben című film világhírű betétdala Audrey Hepburn előadásában. Ez a pillanat a legkeményebb szíveket is meglágyította, Givenchy rajongóinak szemébe pedig könnyeket csalt. Megható és elegáns zárása volt egy olyan művész életpályájának tiszteletére, aki a divat, azon belül is az haute couture égisze alatt maradandót alkotott. Clare Waight Keller felkérte a műhely dolgozóit, hogy a záróképben vele együtt gyűjtsék be a felvonultatott kollekcióért járó elismerést, a tapsot. Egyedülállóan kedves és emberi gesztus, bravó! Bízom benne, hogy CWK a következő szezonokban is hozni fogja ezt a magas színvonalat és valami újat is hozzá tud tenni a patinás márka történetéhez. Monsieur Hubert de Givenchy a mennyből letekintve a tükrös kifutón láthatta: méltó kezekbe került szeretett divatháza.
“A ruhának kell követnie a női test vonalát, nem a testnek kell a ruha alakjához igazodnia.” - Hubert de Givenchy
"Nincs olyan nő a világon, aki ne szeretne úgy kinézni, mint Audrey Hepburn." - Hubert de Givenchy
Photos: Monica Feudi / Indigital.tv
Ha tetszett a bejegyzés, akkor kövess, lájkolj a Facebookon és az Instagramon!