A múlt kövei között született meg a jövő ruhatára. Nicolas Ghesquière a középkor misztikumához nyúlt inspirációért, hogy a Louis Vuitton Cruise 2026 kollekcióját a dél-franciaországi Avignon szívében, a Pápai Palota szakrális és erőteljes falai között mutathassa be. A középkori harcosnők, a gótikus erődök és a vallási öltözékek motívumait a kortárs divat nyelvére fordította le, miközben páratlan részletgazdagsággal egy új női erőtörténetet mesélt el. Talán ez volt Ghesquière pályafutásának legteátrálisabb, mégis legőszintébb időutazása – ahol a táska fegyver, a múlt páncél, a stílus pedig hitvallás.
A Louis Vuitton a 2026-os Cruise kollekcióját a történelmi jelentőségű avignoni Pápai Palotában mutatta be.
A Palais des Papes-t, azaz az avignoni Pápai Palotát az UNESCO a világörökség részének nyilvánította – ez a lenyűgöző épületegyüttes a világ egyik legjelentősebb gótikus palotája. A patinás francia divatház, a Louis Vuitton most először kapott engedélyt arra, hogy ezen a szakrális és történelmi helyszínen divatbemutatót rendezzen. A nagyszabású fashion show méltó módon illeszkedett a hely szelleméhez: a márka vizualitása és formanyelve kivételes harmóniában volt a palota építészeti karakterével – ahogyan ez minden szezonban kiemelt szempont az LV bemutatók szervezésénél.
Nicolas Ghesquière, a női részleg kreatív igazgatója Avignon kulturális gazdagságát és a helyszín történelmi jelentőségét döntő tényezőnek nevezte a választás során. A XII. Benedek pápa idején 1335-ben épített gótikus palota 15 000 négyzetméteren terül el és 25 közösségi teret foglal magában. A XIV. században a nyugati kereszténység szimbóluma volt, összesen hat pápaválasztó konklávénak adott otthon. Kulcsfontosságú helyszíne olyan nemzetközi kulturális eseményeknek is, mint az Avignoni Fesztivál. A helyszínválasztás nemcsak esztétikai, hanem társadalmi elköteleződés is, ugyanis a Louis Vuitton támogatást nyújtott az erőd világítási projektjéhez, kiemelt figyelmet fordítanak az épület történelmi karakterének megóvására és a környezete biztonságára.
„Ezt a gyűjteményt nemcsak a helyszín története ihlette, amely a lovagi és középkori korszakokat idézi, hanem a színpad és az előadás gondolata is. Avignon a fantasztikus kultúra bölcsője. Sok emlékem van a fesztiválról, amikor a város hirtelen a művészeknek szenteli magát. Láttam ott Bill Viola, Christian Boltanski és Pina Bausch alkotásait” – mondta a bemutató előtt Ghesquière.
A divatvilág figyelme az avignoni Pápai Palotára szegeződött, ahol bemutatták a Louis Vuitton 2026-os Cruise kollekcióját. A vörös szőnyeges bevonulás ezúttal egy speciális sztárkavalkáddá alakult át, az érkező vendégek a palota előtt felállított hatalmas LV logó előtt pózoltak a kameráknak. A francia divatház olyan rangos személyiségeket hívott el az eseményre, mint a francia elnök felesége, Brigitte Macron vagy a márka nagykövetei, Emma Stone, Chloë Grace Moretz, Jaden Smith, Sophie Turner és a férfi részleg kreatív igazgatója, Pharrell Williams.
A bemutató első sorában A-listás hírességek, élő legendák foglaltak helyet. A vörös trónszerű széksoron egymás mellett ült Cate Blanchett, Catherine Deneuve és Alicia Vikander.
Nicolas Ghesquière 2026-os Cruise kollekciójával visszautazott egészen a középkorba, a középkori öltözetek formavilágára alapozta a teljes ruhasorozatát. A Louis Vuitton divatház kreatív igazgatója mindig is híres volt a progresszív, határozottan modernista divatfelfogásáról, így az avignoni Pápai Palota első pillanatban igencsak idegennek és távolinak tűnik a tőle megszokott képi világtól. Ám a patinás jelleg a középkori erőd és a nagy múltú márka között mégiscsak van némi hasonlóság, hiszen mindkét intézményt kemény, biztos alapok és régi, ódon falak tartják. Ez a különös ellentét-hasonlóság roppant izgalmas ruhasorozatot szült, az erőd udvarán kialakított kifutón felbukkanó szettek merészek, újak és lenyűgözően részletesek.
Ghesquière fashion show-ja szó szerint és átvitt értelemben is egy időutazás volt. Nála a történelem feldolgozása és újraértelmezése a tehetsége egyik alappillére, amelyre kiváltságként és szükségszerűségként tekint. Az utazóládáiról ismertté vált Louis Vuitton egy olyan ház, amely az utazás gondolatiságra épült, így a különféle tájakon és történelmi korokon történő önkifejezés - ha úgy tetszik: lenyűgözés - a márka egyik fontos eszköze.
A mai értelemben vett divat kezdetét, a középkort és annak öltözködési szokásait láthattuk az avignoni palota falai között. Talán ez volt az első alkalom, hogy Ghesquière ennyire más szabású ruhákat sorakoztatott fel. Megjelentek a bélelt selyemdzsekik, a hosszú, hegyes cipők, a katonai-háborús időkre emlékezető kapucnis-csuklyás felsők, a páncélszerű kabátok, a lovagi kor láncruhái, a vallási viseletek fekete köntösei, valamint a gótikus erődök tornyainak formavilága, a jellegzetes fodrok és a csipkeszegélyek.
A rövid, szögletes, 1360-as évekbeli tunikákban a XX. század divattervezőinek - André Courrèges, Pierre Cardin és Paco Rabanne - művészete is visszaköszönt. A címerek és a jellegeztes minták, Szűz Mária arcképe is helyet kapott az antikvitást magáról lerázó, a modern nőiesség tükörképét erősítő gyűjteményben.
A nőket a középkori harcosok ruháiba öltöztette, ezzel megidézte Franciaország nemzeti hősét, egyben védőszentjét, Jeanne d'Arc-ot. A sötét középkor - ami minden tekintetbe nagyon is színes volt - ruhái pillanatok alatt a jelenkor ruháiként tündököltek. A modellek olyan erővel szorongatták a különleges táskáikat, mintha azok valódi fegyverek lennének. Ez persze részben igazi is, hiszen a nők a táskáikban kész túlélő arzenált tartanak maguknál, harcolva a mindennapokban.
Ghesquière kalandozása a múltban arra világít rá, hogy az elődeink tisztelete és megértése roppant fontos, hogy a tanulságokat leszűrve - megtartva a múlt értékeit - építhessük a jövőnket. A drámai részleteken és a jelmezszerű szetteken túllépve egy modern és ténylegesen hordható kollekciót láthattunk. A nagyszerű tervezői tehetség a letűnt korokat ünnepelte, értékeit átalakítva a mai elvárásoknak megfelelően. Ez volt a Louis Vuitton és Ghesquière konklávéja, az eljövendő divat kezdete. Bár itt nem szállt fel a fehér füst.
A kollekció további szettjeit az alábbi galériában tudjátok megtekinteni:
Fotók: Getty Images / Louis Vuitton Official
Kövess a közösségi oldalakon is: a Facebookon ITT, az Instagramon ITT és a TikTokon ITT!