Az egyetemes viselettörténetben néha felbukkannak olyan divattervezők, akik alapjaiban rengetik meg mindazt, amit addig az öltözködésről gondoltunk. Ilyen művész John Galliano is, aki 1997-ben kreatív igazgatóként debütált a Christian Dior élén és egy csapásra a kortárs divat fellegvárává tette a klasszikus francia eleganciájáról ismertté vált divatházat. A párizsi székhelyű márka kifutóján megjelentek a kézi díszítéssel ellátott, drámai vonalvezetésű, eklektikus stílusú, jelmezszerű ruhák. A következő divattörténeti állomásunkon a Christian Dior 2005-ös tavaszi haute couture kollekcióját fogom bemutatni, amelyben Edie Sedgwick modell pimaszsága találkozik Josephine császárné fenséges ruhatárával.
Az amerikai Vogue szerint John Galliano "egy abszolút álomkollekciót készített" 2005 tavaszára a Christian Dior számára. A világhírű francia divatház ruhasorozata valóban álomszerű, mivel a kortárs divat kifogástalan szettjeit vonultatta fel. Minden egyes darab romantikus és könnyed, ugyanakkor a legmagasabb szabászati ismereteket és díszítési technikákat hozza el a párizsi divathétre, ezzel pedig a boldogság kéjes mámorával öleli körbe a divatértő közönséget.
Meglepő gyűjtemény ez John Gallianótól, mivel a divattervező köztudottan imádja a teátrális, feltűnő megjelenést, ez a kollekció pedig egy visszafogott, utcai viseletre alkalmas összeállítások kortalan és ízléses sorozata. A divatbemutató díszlete is ennek megfelelő volt: egy rakás tévémonitor és néhány poros szőnyeg díszítette a teret, a meghívott vendégek régi székeken foglaltak helyet. A látványvilág erősen kerüli a pompát, nincsenek villogó fények, a zene sem üvölt. A modellek elegáns kiskabátokat, csíkos miniruhákat, szexi krokodilmintás bőrdzsekiket, lábat kihangsúlyozó csizmákat, sikkes kalapokat és méretes napszemüvegeket viselnek. Feltűnő, hogy nincs rajtuk maszkszerű smink, a mozgásukat nem akadályozza fűző, a végtagjaikat sem veszélyezteti extravagáns lábbeli. Galliano valóban leszállt a túlcsordulóan díszes rokokó fellegekből?
Önámítás lenne azt hinni, hogy John Galliano megelégszik a kifinomult francia elegancia sablonos sziluettjeivel. A show második részében a kifutón felbukkannak a Galliano-fantázia igazi remekművei, a pávatollas miniruhák, a rozsdás empire-vonalú bársonyban és az éteri elefántcsont színű organzában életre keltett ruhaköltemények. Bőséges anyaghasználat, selymek, vörös damasztok, puffos ujjak, napóleoni kabátok, csodás Stephen Jones fejdíszek, finoman fényűző hímzések és kristálydíszítések. Igen, igen, ez ő valójában!
Egy csapásra megváltozott minden, amit eddig láttunk. Edie Sedgwick - aki Andy Warhol felfedezettje, korának első számú híressége, társasági személyiség, amerikai színésznő és modell - pimaszul szexi megjelenése egyszer csak találkozott Josephine császárné fenséges ruhatárával. Pofátlanul merész váltás zajlik a szemünk láttára, amely a történelmi korszakok meglepően izgalmas összekapcsolása, egyszerre művészein kreatív és lüktetően őszinte. Ez egy olyan pazar Christian Dior by John Galliano kollekció, amely hatalmas hatást gyakorolt a Dior történetére és egyetemes divattörténetre egyaránt. Csak imádni lehet.
Christian Dior Spring 2005 Haute Couture kollekció a párizsi divathéten
Fotók: Marcio Madeira / Vogue
Kövess a Facebookon ITT, az Instagramon ITT és a TikTokon ITT!