Coco Chanel kontra az apácák szigora: 1:0

2020. június 22. - gaborszakacs

Gabrielle „Coco” Chanel gyermekkorának meghatározó helyszíne ihlette a Chanel-ház 2020-as tavasz-nyári kollekcióját. A márka kreatív igazgatója, Virginie Viard ellátogatott a franciaországi Aubazine kolostorába, hogy személyesen is megtapasztalhassa mindazt, ami Mademoiselle Chanel személyiségét formálta: a táj páratlan szépségét, a zárda építészeti megoldásait és az apácák puritán életmódját. A fekete és fehér textíliák kontrasztja és a konzervatív zárkózottság egy különleges haute couture gyűjtemény képében kelt életre a párizsi divathéten.

13_296.jpg

Bár Gabrielle Chanel életét számtalan vélt és valós történet lengi körül, ám az vitathatatlan, hogy az isteni Coco a XX. század divattörténeti ikonja. Pedig nagyon nehéz körülmények közül indult, sem gazdagság, sem felhőtlen gyermekkor nem jutott neki. Anyja korán meghalt, apja egy vidéki kolostorba adta, hogy apácák neveljék, miközben ő vándorkereskedőként élte az életét. Az Aubazine-ban töltött évek mély nyomot hagytak a kis Gabrielle személyiségében, amelyek később visszaköszöntek a karrierjében is. A festői tájban emelt zord kolostor hideg falai igencsak távol állnak a lányregények romantikájától. A megkövetelt szigorú fegyelem, a feszes napirend és a puritán életmód börtönként hatna bármelyik gyermek kíváncsi és szertelen lelkére. Chanelt is megtörte, de felállt, túllépett és felnőttként új életet kezdett.

„A divat nem csak a ruhákban él. A divat ott van az égen, az utcán, a divatnak köze van az eszmékhez, ahhoz, ahogy élünk, és ami történik körülöttünk.” - Coco Chanel

A sikeres divattervezői pályát futó Chanel stílusát az apácák fekete-fehér ruházata és a konzervatív életvitele erősen meghatározta, az élményeit a kifinomult elegancia modern adaptációjaként tette világszerte elérhetővé. Az egyszerű vonalvezetésű és kényelmes kosztümök, a rózsafüzérre emlékeztető gyöngysorok és a visszafogott táskák mind-mind a bigott katolikus neveltetés nyomairól, illetve az alkotó végtelen maximalizmusáról árulkodtak. Mademoiselle Chanel egy cseppet sem volt szent, sőt korának polgárpukkasztóan újító, felháborítóan extravagáns személyisége lett. A haját rövidre vágatta, gyakran viselt nadrágot, nem vetette meg az alkoholt, élete végéig dohányzott és a szerelmi élete sem volt kiegyensúlyozott, soha nem ment férjhez és gyermeke sem született. A nála dolgozó szabászokkal, varrónőkkel és más alkalmazottakkal is kőkeményen bánt, hullámzó hangulata és a szélsőséges politikai nézetei miatt a kortárs divatszakértők nem igazán kedvelték. Ám maradandót alkotott, a nevével fémjelzett márkája ma az egyik legnagyobb és legismertebb divatbirodalom, a 31 Rue Cambonon álló Chanel-palota pedig a divat fellegvára lett.

"Ó, ez csúnya, csúnya!" - mondta Karl Lagerfeld Virginie Viardnak, amikor az iskolai egyenruhákra emlékeztető tweed szetteket látta. A Chanel korábbi tervezőjének nem tetszett ez a gyermetegnek tűnő megjelenés, ám Lagerfeld halála után a márka kreatív igazgatójaként Viard mégis kifutóra vitte. A 2020-as tavasz-nyári couture kollekció a jellegzetes Chanel-jegyeket sorakoztatja fel. Az ihletet a legendás Coco Chanel gyermekkorának meghatározó helyszínén, Aubazine-ban tett látogatása adta. A kolostor szigorú szabályai szerint élő apácák ruházatának fekete-fehér kontrasztjai visszaköszönnek, Viard a szűzies egyszerűséget egy cseppnyi kacérsággal és játékossággal tette fogyaszthatóvá. A nőiességet egy szokatlanul régies formában, nosztalgikus hangulatú, hatalmas gallérokat hordó nagynénik képében ábrázolta. Nagynénik, akik a múltban ragadtak. A fehérrel meszelt zárda falai és a kollekcióban megvillanó fekete tüllök sötét titkokat rejtegethetnek, ezt a nyomasztó megérzést csak a szürke, a lila és krémszínű textíliákkal tudja megbontani.

"Mindenki röhögött az öltözködési stílusomon, de ebben rejlett a sikerem titka. Más voltam." - Coco Chanel

A kollekciója bemutatója ezúttal is a párizsi Grand Palais falai között zajlott, ahova Viard a kolostor kertjének virágait és a bokrokkal szegélyezett keskeny ösvényeit építtette fel. A kavicsszegélyekkel körbevett ágyások egy kút körül futottak össze, ahol a kikövezett járda kifutóként szolgált. Az érkező modellek kifogástalan szettekben, a régi korok iskoláslányait megidéző fegyelemmel vonultak fel. Fehér zoknik és hatalmas gallérok, jól szabott kabátok és puffos ujjú tweedek sorakoztak. Meg kell hagyni, hogy Kaia Gerber és Gigi Hadid iskolai egyenruhái inkább illenének egy felnőttfilmes jelenet jelmezei közé, mint a díjkiosztó gálák vörös szőnyegére. A jellegzetes couture jegyek a sorozat második felében bukkantak fel, az összefonó C-betűkből kirajzolódó logókról az aprólékos kézi hímzésekre és csipkékre, a gyönyörűen kidolgozott virágapplikációkra, a tollakból készült pillangókra, na meg a mesés gyöngyözésekre terelte a figyelmünket a designer. A fodros szoknyák könnyedséget és felhasználóbarát formákat kínálnak, a széles szegélyekkel ellátott selymek és tüllök nőiességben oldják fel a századforduló rusztikusságának furcsa világát. A világ változik, a Chanel örök!

A Chanel 2020-as tavasz-nyári kollekciója a párizsi Grand Palais épületében került bemutatásra

Photos: Alessandro Lucioni / Gorunway.com / Vogue

Még több divattartalomért kattints a közösségi oldalakra, lájkolj a Facebookon és kövess az Instagramon!

A bejegyzés trackback címe:

https://gaborszakacs.blog.hu/api/trackback/id/tr615552296

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.