A párizsi Foundation Azzedine Alaïa legutóbbi kiállítása nem csupán ruhákat, hanem egy legendás barátság és kölcsönös inspiráció történetét mesélte el. Azzedine Alaïa és Thierry Mugler két évtizeden át formálta egymás világát úgy, a kialakult roppant erős vizuális párbeszéd máig meghatározza a nemzetközi divat arculatát. A pazar tárlatot a divathét ideje alatt láttam, az élmény egyszerűen magával ragadó volt. Nézzétek csak!

Mindig hatalmas izgalommal tölt el, amikor ellátogathatok a párizsi Foundation Azzedine Alaïa épületébe, hogy megnézzem az éppen aktuális kiállítást. A divat egyik szentélyének tekintem a helyet, ami korábban a nagyszerű couturier, Azzedine Alaïa székhelye és otthona volt. A 18 Rue de la Verrerie címen található múzeum ebben a szezonban Azzedine Alaïa (1935-2017) és Thierry Mugler (1948-2022) két évtizednyi művészi barátságát járta körbe.

„Nagyon nagy hatással voltunk egymásra” – nyilatkozta egyszer Thierry Mugler. Ez a mondat a tárlat mottója is lehetne, hiszen a kiállítás több mint 200 Mugler-kreációt mutat be, amelyekből mintegy 40 darab kerül párbeszédbe Alaïa saját archívumának darabjaival. A jelentős gyűjtőmunka és kurátori tevékenység Olivier Saillard munkásságát dicséri.
Azzedine Alaïa már a kezdetektől a precíz szabásmintákra és az anyagközeliségre építette fel a hírnevét. Technikai virtuozitása és diszkrét eleganciája miatt a korszak legnagyobb tervezői – köztük Yves Saint Laurent – is számíthattak rá, ha egy bonyolult ruha kivitelezéséhez szakértőre volt szükség.
Thierry Muglerrel 1979-ben találkozott és ez a találkozás nemcsak szakmai, hanem baráti fordulópontot is jelentett a két művész életében. Mugler 1979–80-as őszi-téli kollekciójához Alaïát kérte fel a szmokingsorozat megtervezésére, majd nyilvánosan is megköszönte a munkáját. Ez az együttműködés indította el Alaïát a saját tervezői útján, Mugler pedig támogatta, bátorította és kísérte őt.

Mugler nemcsak a legjobb divatújságírókat vitte el a Rue de Bellechasse-on működő Alaïa-műhelybe, hanem 1982-ben New Yorkba is elkísérte, amikor az amerikai Bergdorf Goodman áruház meghívására Alaïa bemutatót tartott. Sőt, saját kezűleg szervezte a show-t, fordított az interjúkon és a legapróbb feladatokban is ott állt barátja mellett. A tervezők közösen töltötték nyaraikat Tunéziában, Latifa és Leila Menchari otthonában, vagyis az életre szóló barátságukat a magánéletben is ápolták.
Az 1980-as években mindketten a nő istenítésére, a ragyogásra és a hollywoodi glamour visszahozatalára építették kollekcióikat, így teljes mértékben szembementek a ’70-es évek folklórhangulatú divatjával. Sziluettjeik közös nyelvet beszéltek: fenséges vállakból, karcsú derékrészből és íves csípőből épültek fel. Alkotásaikkal egy képzeletbeli hidat képeztek a ’30-as és ’50-es évek ikonikus tervezői, Adriann, Jacques Fath, Christian Dior és Cristóbal Balenciaga művészete felé.
Kettejük közül Mugler volt a showman. 1984-ben a párizsi Zenithben rendezte meg karrierje legnagyobb divatparádéját. Alaïa ezzel szemben az intimitás és a tökéletesség mestere maradt. Kollekcióik mégis közös szellemben rezonáltak egymásra: Mugler ruhái Alaïa hatására valóságközelibbek lettek, Alaïa alkotásai pedig Mugler mellett merészebbé, ívesebbé váltak.
Mugler mindig megmutatta Alaïának készülő a kollekcióit, múzsáit – Zuleikát és Mirabelle-t – az Alaïa-családba is „beépítette”, támogatva barátját a márkaépítésben. „Segítettem neki az adminisztrációban, hogy hivatalosan is létrehozhassa a márkáját” – idézte a kiállítás Thierry Mugler szavait.
Kortársak, barátok és egymás tisztelői voltak. Mugler és Alaïa pályája egész életükben visszhangozta egymást. Nappali és esti viseleteik egymással párbeszédben álltak, egyfajta „négykezes” divatstílust teremtve, amely mára a kortárs divat egyik védjegye. A kiállítás ezt a közös szellemet tárta a látogatók elé és egyszerre mutatja be két zseni barátságát, kölcsönös inspirációját és a divat határait feszegető örökségüket.

A tárlat végén bepillantást nyerhettem Azzedine Alaïa műhelyébe is, ami egy igazán megható divatpillanat volt számomra.
Figyelem! A cikkben szereplő fotók szerzői jogvédelem alatt állnak, felhasználásuk vagy továbbközlésük csak írásbeli engedéllyel lehetséges.
Fotók: GaborSzakacs Blog
Kövess a közösségi oldalakon is: a Facebookon ITT, az Instagramon ITT és a TikTokon ITT!


























